Korona vanhensi autokantaa ja kiihdytti lainarahan käyttöä autokaupassa – jo 600 000 ajoneuvoa on rahoitusyhtiöiden omistuksessa - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Korona vanhensi autokantaa ja kiihdytti lainarahan käyttöä autokaupassa – jo 600 000 ajoneuvoa on rahoitusyhtiöiden omistuksessa

”Osamaksu on suosittua, koska lainapäätöksen saa jopa minuuteissa ja vakuudeksi kelpaa ostettava auto."
Kari Salonen
Suomessa ajetaan nyt keskimäärin 12-vuotiailla autoilla.

Harva ostaa asunnon riihikuivalla käteisellä, mutta myös autoista vähemmistö hankitaan enää kokonaan omalla rahalla.

Lähitapiolan arvion mukaan käytetyistä autoista enää vain 30 prosenttia ja uusista 10 prosenttia ostetaan käteisellä.

Myös perinteinen pankkilaina ja kulutusluotot ovat menettäneet suosiotaan, ja yksityishenkilöiden suosituin rahoitusmuoto on nyt osamaksu. Myös yksityisleasing kasvaa, kertoo Lähitapiola Rahoituksen toimitusjohtaja Arttu Nykänen.

Yrityksillä jako leasingin ja osamaksun välillä menee liki tasan.

”Osamaksu on suosittua, koska lainapäätöksen saa jopa minuuteissa ja vakuudeksi kelpaa ostettava auto.”

Velan voi saada maksettua myymällä auton, mutta sopimusta tehdessä pitää olla tarkkana.

”Ajoneuvon arvon tulee kattaa velan koko sopimusajan ja siksi pitää kiinnittää huomiota käsirahan, maksuajan ja mahdollisesti suuremman viimeisen erän määriin, eikä miettiä pelkästään maksettavaa kuukausierää”, Nykänen neuvoo.

Osamaksun ja leasingin suosiota ovat Nykäsen mukaan lisänneet hankinnan helppous ja osamaksun alempi hinta vakuudettomiin luottoihin verrattuna.

Rahan hinta on kuitenkin kohtalaisen kova. Vuosikorko näyttää olevan autoliikkeiden pikaselauksella tyypillisesti 5–7 prosenttia, jos vakuutena on ostettava auto, ja korkeampi, jos vakuuksia ei vaadita.

Markkinajohtaja autorahoituksessa on Santander, jonka perässä tulevat OP, Nordea, Lähitapiola, Danske ja Toyota.

Kun auto on vakuutena, luottotappioita tulee alle 0,2 prosentista luotoista.

Suomen koko autokannasta viidennes on rahoitusyhtiöiden omistuksessa. Autoina se tarkoittaa noin 600 000 ajoneuvoa. Suomessa on noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa ja paketti-, kuorma- ja linja-autot mukaan luettuina 3,2 miljoonaa ajoneuvoa.

Lähitapiolan tyypillinen rahoitusasiakas on 41-vuotias vakituisessa työsuhteessa oleva ja omistusasunnossa asuva mies, jonka bruttotulot ovat 40 000 euroa vuodessa. Naisia rahoitettavista on kolmannes.

Nykäsen mukaan yhä useampi auto ostetaan ja rahoitetaan verkossa ja lainarahalla. Koronapandemia on kiihdyttänyt rahoituskysyntää.

Autokauppa hyytyi koronapandemian puhjettua maaliskuussa, mutta on toipunut hyvin. Käytettyjen autojen kauppa kääntyi toukokuussa kasvuun ja uusienkin kauppa heinäkuussa hipoi heinäkuussa viimevuotisia lukemia.

Uusia autoja myytin viime vuonna 114 000 kappaletta.

”Autoalan arvion mukaan tänä vuonna myydään 89 000 uutta henkilöautoa, mikä on yhtä vähän kuin vuonna 1995.”

Tänä vuonna uusia henkilö- ja pakettiautoja on rekisteröity noin viidennes viime vuotta vähemmän.

”Käytettyjen autojen kauppa on käynyt kesällä hyvin. Huolenamme on nyt autokannan vanheneminen, koska tällä menolla ei päästä päästötavoitteisiin”, Nykänen sanoo.

Käytettyjen päästöt ovat uusia suurempia. Toisaalta korona on vähentänyt autoilua ylipäätään ja vienyt kakkosautoja seisontavakuutukseen.

Suomalainen autokanta on keskimäärin 12,1-vuotiasta ja hiilidioksidipäästöt 155 grammaa kilometriltä. Käytettynä vuonna 2020 ostettujen päästöt ovat keskimäärin 136,5 ja uusien autojen 108 grammaa kilometriltä.

Päästövähennyksessä auttaisi uusien autojen ja sähköautojen yleistyminen. Jälkimmäisiä pitäisi olla päästösyistä tien päällä neljännesmiljoona vuonna 2030, mutta niitä oli rekisteröitynä viime vuoden lopussa vain nelisentuhatta kappaletta. Nykänen tukisi uusien autojen myyntiä tukemalla sähköautojen myyntiä, palauttamalla käyttöön romutuspalkkion.

Tällä hetkellä käytettyjen sähköautojen markkina on hämärä sekä ostajille ja rahoittajille, sillä vaihto- eli vakuusarvoa esimerkiksi viiden vuoden kuluttua ei tiedetä, eikä myöskään akkujen kuntoa.

Lue lisää

Korona siirtää uuden auton hankintapäätöksiä – käytettyjen kauppa käy silti hyvin

Korona peruutti halloween-juhlat – viljelijällä käsissään 30 000 myymätöntä kurpitsaa

"Suhteessa siihen kriisiin, joka odotti nurkan takana, onnistuimme loppujen lopuksi hyvin", MTK:n Marko Mäki-Hakola summaa kuluneen kesän kausityövoimatilanteen

Suomessa 59 uutta koronatartuntaa – ei uusia kuolemantapauksia maanantain jälkeen