Mikä neuvoksi, kun koneeseen iskee öljyvuoto? Koneviesti testasi, onko korjausaineista apua - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Mikä neuvoksi, kun koneeseen iskee öljyvuoto? Koneviesti testasi, onko korjausaineista apua

Vuodonkorjausaineiden valmistajat takaavat öljyvuodon loppumisen parin päivän sisällä aineen lisäämisestä. Onko lupauksessa mitään perää ja ovat korjausaineet todellinen vaihtoehto koneremontille?
Teijo Markkanen
BlueDevil- ja Seal Fixx -vuodonkorjausaineet ovat amerikkalaisvalmisteisia. BlueDevil sopii kaikentyyppisiin manuaali- ja automaattivaihteistoihin. Seal Fixx puolestaan soveltuu hydraulisten sovellusten lisäksi ajoneuvojen kaikkiin öljyä sisältäviin kohteisiin jarruja lukuun ottamatta.

Koneviesti testasi kahta eri korjausainetta. Kokeiluun valittiin kaksi erilaista amerikkalaista vuodonkorjausainetta. Niistä ensimmäinen oli Lubegard Seal Fixx, joka sopii bensiini- ja dieselkäyttöisten moottoreiden, ohjaustehostimien, manuaali- ja automaattivaihteistojen sekä tasauspyörästöjen öljyvuotoihin. Lisäksi valmistajan mukaan tuotetta voi käyttää apuna myös pienempien hydraulisten laitteiden kuten esimerkiksi tunkkien, hydrauliprässien ja apunostimien öljyvuotojen korjaamisessa. Toinen testiin valittu tuote oli BlueDevil Transmission Sealer, joka on valmistajan mukaan kaikkiin vaihteistotyyppeihin soveltuva tiivistys-/pehmitysaine. Kumpaakaan tuotetta ei ole suomalaisten kauppojen valikoimassa, mutta ne voi tilata amerikkalaisten nettikauppojen, kuten Amazonin kautta.

Öljyvuotojen korjauskohteiksi valikoitui kaksi Fordson Super Majoria. Näistä vuosimalli 1964 Superin kaksoiskytkinvaihteiston kytkinakselien tiivisteet tiputtelivat öljyä. Vanhemmassa, vuoden 1962 Superin vaihteistoöljy vuoti perä ja laatikon välisen voimanoton kaksihuulisen akselitiivisteen läpi perään. Tämä johtui siitä, että vaihteistoöljyn pinnantaso oli peräöljyä korkeammalla.

Ennen aineiden testausta traktoreiden öljytasot tarkastettiin ja öljysäiliöt täytettiin, sillä tiivistysaineita käytettäessä öljyntasojen on oltava luonnollisesti oikealla tasolla. Samalla tarkastettiin myös vaihteistojen huohottimien kunto. Lisäksi ennen aineiden lisäämistä Majoreilla ajettiin muutama kilometri, jotta vaihteistoöljy saatiin lämpimäksi. Tämän jälkeen tiivistysaineet kaadettiin vaihteistoihin: vanhempaan traktoriin kaadettiin voimanoton kaksihuulitiivisteen korjausaineeksi lähes pullollinen Seal Fixixä, ja uudempi traktori sai vaihteistoonsa 4,5 desiä BlueDeviliä.

Aineiden lisäämisen jälkeen traktoreilla jatkettiin niiden käyttöä. Vanhempaa traktoria käytettiin klapikoneen pyörittäjänä päivän verran ja uudemmalla Superilla ajettiin seudun pikkuteitä useampi tunti. Testikäytön jälkeen molemmat traktorit laitettiin talliin seurantaa varten.

Vuodonkorjausaineet soveltuvat kohteeseen, jossa halutaan lisäaikaa vuotavan tiivisteen vaihtamiseen. Aineet eivät kuitenkaan korjaa vahingoittunutta tiivistettä. Leikkautuneen tai reilusti kuluneen tiivisteen ainoa korjauskeino on vaihtaa ne uusiin. Lisäksi valmistajat kieltävät aineiden käytön jarrujärjestelmissä, sillä turvonneet jarrut voivat aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita.

Mutta korjasivatko vuodonkorjausaineet Super Majoreiden öljyvuodot?

Lue kokeilun tulokset ja juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta.

Lue lisää

Hydrauliikkaosien öljy voi suihkuta ihon läpi senttien syvyyteen ja kudos on leikattava pois – Koneviesti: Näin vältät henkilövahingot

Koneviesti: Deutz-Fahr 8280 TTV täydentää traktorimallistoa – 287-hevosvoimaiseen malliin on kehitetty uusi moottori ja vaihteisto

Koneviesti: Näin pienennät viljakuivurin tulipaloriskiä – huolellisesti tehty nuohous ja siivous varmistavat häiriöttömän kuivausprosessin

Öljynpoisto Saaristomerelle uponneista hylyistä onnistui