Toyota RAV4:n tehoversio latautuu sähköllä - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Toyota RAV4:n tehoversio latautuu sähköllä

Auto kiihtyy nollasta sataan kuudessa sekunnissa ja pystyy vetämään 1 500 kilon peräkärryä.
Jarmo Palokallio
Toyota RAV4:n ladattavassa hybridissä palikat ovat loksahtaneet kohdalleen.

Toyotan syömähampaisiin kuuluu RAV4-katumaasturi. Sen uusi tehoversio on ladattava hybridi, joka kulkee pelkällä sähköllä noin 75 kilometriä.

RAV4 on luokkansa yli­voimainen markkinajohtaja. Toistaiseksi sitä on myyty lähinnä perushybridinä. Uuden lataushybridin odotetaan nappaavan neljänneksen osuuden myynnistä.

Pelkällä bensakoneellakin auton saa halutessa. Vaikka se on selvästi edullisin vaihto­ehto, sellaiseen päätyy enää joka kymmenes ostaja.

Lataushybridin etuna on pitkä 900 kilometrin toimintasäde. Siitä 75 kilometriä on mahdollista ajaa pelkällä sähköllä. Loput matkasta auto taittaa kuten perushybridi.

Auton virallinen kulutus on 1,0 litraa bensaa 100 kilometrillä. Se edellyttää täysiä akkuja lähtötilanteessa.

Sähköisten kilometrien lisäksi lataushybridi tarjoaa rutkasti lisää tehoa. Sitä on yli 300 hevosvoimaa.

Tehon tuntee kiihdytyksissä. Kun autosta otetaan kaikki irti, se singahtaa nollasta sataan kuudessa sekunnissa.

Lähtötilanteessa auto toimii pelkällä sähköllä. Bensiinimoottori tulee mukaan vasta, kun sähkö loppuu.

Täydet tehot auto saa moottoreiden yhteiskäytöllä. Se edellyttää kuljettajalta napin painallusta.

Kylmillä keleillä kuljettajan pitää ennakoida maksimikiihdytystarve, sillä auto ei suostu huudattamaan nukuksissa ollutta bensiinimoottoria huippu­kierroksille ennen sen lämpiämistä. Siihen voi pakkasilla mennä muutama minuutti.

Perustilassa sähkömoottori pitää kierrokset selvästi matalammalla, mihin autoilussa on totuttu. Auto myös kiihtyy sähkö­moottorilla varsin matalilla kierroksilla.

Hybriditekniikka on selvästi Toyotalla hanskassa. Tämän kanssa kilpailijat joutuvat koville.

Ajossa lataushybridi on mainio, etenkin kun ottaa huomioon auton koon. Akkujen ansiosta painopiste on tavallista matalammalla, mikä lisää vakautta.

Auton mukavuutta lisää äänettömyys. Ainakin kesärenkailla vaikutti siltä, että ääneneristykseen tehdyt parannukset ovat osuneet oikeisiin kohteisiin.

Ilmastointi toimii normaalisti lämpöpumpulla. Sitä voi ohjata kaukosäädöllä, mikäli auto pitää lämmittää tai viilentää etukäteen. Kovilla pakkasilla lämpöä otetaan myös bensamoottorista.

Tarvittaessa bensamoottoria voi käyttää myös auton akun täyttämiseen.

Auton tilat riittävät vaativiinkin kuljetustarpeisiin. Tavaratila vetää 520 litraa. Vetokykyä autolla riittää 1 500 kilon jarrulliselle peräkärrylle.

Nelivetoisen RAV4-lataushybridin lähtöhinta on 55 336 euroa. Pelkällä etuvetoisella bensakoneella edullisin RAV4 maksaa 32 568 euroa.

Lue lisää

Yhden automerkin omistajat ovat selvästi uskollisimpia automerkilleen, arvaatko minkä?

Toyota ennustaa: Liiketulos putoaa lähes 80 prosentilla

Toyotan luksusmerkki Lexus valtasi Amerikan 30 vuotta sitten

Tämä tuttu automalli yrittää paluuta myyntilistan kärkeen