Koneet & autot

Yhden automerkin omistajat ovat selvästi uskollisimpia automerkilleen, arvaatko minkä?

Monella auton ostajalla on myös toinen mieluinen automerkki mielessä kakkosvaihtoehtona, kertoo autoliike Kamux.
Kari Salonen
Omistetuin automerkki tutkimuksen vastaajien keskuudessa on Toyota 14 prosentin osuudella.

Mercedes-Benz, BMW ja Toyota ovat suomalaisia eniten sitouttavat automerkit, käy ilmi käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneen Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.

Kamuxin tiedotteen mukaan mersulla ajavista peräti 15 prosenttia pitää itseään täysin merkkiuskollisena eikä kelpuuttaisi mitään muuta menopeliä alleen. BMW:n omistajista vastaavalla sitoumuksella automerkkiin suhtautuu kymmenesosa. Heistä melko merkkiuskollisia on lisäksi 44 prosenttia.

Kolmantena automerkkinä erottuu Toyota, jonka kuljettajista 8 prosenttia ei suostuisi vaihtamaan muuhun automerkkiin.

Tutkimuksen tulos tukee Kamuxin havaintoja. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä uskollisia yhdelle merkille.

"Monella auton ostajalla on myös toinen mieluinen tai mahdollinen automerkki mielessä vähintäänkin hyvänä kakkosvaihtoehtona. Ihan ehdottomia brändiuskollisia auton ostajia on siis kuitenkin vähemmistö kaikista auton ostajista”, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki sanoo yhtiön tiedotteessa.

Tuloksista nousee esiin myös, että Audi-vannoutuneita on hyvin vähän, vain kaksi prosenttia tutkimukseen vastanneista. Skodalla ja Fordilla on verrattain paljon melko sitoutunutta käyttäjäkuntaa, mutta niukasti tosifaneja.

Nissanilla ja Opelilla sen sijaan tuntuu olevan eniten töitä autoilijoiden sitouttamisessa. Nissan-kuskeista yli kolmasosa kertoo, etteivät he ole lainkaan merkkiuskollisia ja voisivat vaihtaa merkkiä vailla tunnontuskia.

”Auto ostetaan käyttötarpeeseen. Tilaa tarvitseva autoilija esimerkiksi keskittyy eri merkkien farmarimalleihin ja vertailee niitä keskenään. Näppärää kakkosautoa hankkivat taas katsovat eri merkkien pienen kokoluokan vaihtoehtoja ja niiden ominaisuuksia. Nämä ovat niin sanottuja järkipäätöksiä, joissa valintakriteereinä ovat omat tai perheen elämäntilanne ja sen vaatimukset. Merkki ei ole niinkään ratkaiseva vaan auton ominaisuudet, varustelu ja hinta. Vaihtoehtoja punnitaan aidosti. Tällöin merkki voi myös joustavasti muuttua tuoreempaan autoon vaihdettaessa”, Iiskonmäki valottaa.

Omistetuin automerkki tutkimuksen vastaajien keskuudessa on Toyota 14 prosentin osuudella. Sitä seurasivat Volkswagen, Ford ja Volvo.

Lue lisää

Toyotan 15 miljoonan auton hybridiharjoitukset riittävät, nyt alkaa täyssähköautojen vyöry

Toyota RAV4:n tehoversio latautuu sähköllä

Millaisen käytetyn auton saa alle 500 eurolla?

Toyota ennustaa: Liiketulos putoaa lähes 80 prosentilla