Koneet & autot

Useimmat autoilijat eivät hanki koskaan uutta autoa – hinta karkoittaa ostajat

Autoala odottaa silti myös uusien autojen kaupan käyvän vilkkaana vuoden loppuun.
Toni Forssell
Suurin osa auton ostajista tyytyy käytettyyn vaihtoehtoon. Heille uudet autot ovat liian kalliita.

Selkeä enemmistö suomalaisista ei aio ostaa koskaan uutta autoa. Silti myös uusien autojen ostajia löytyy, ja autokaupan odotukset syksylle ovat aiempaa valoisammat.

Autokaupalle vuosi on ollut kuoppainen. Koronan isku keväällä lähes pysäytti uusien autojen kaupan. Myös käytettyjen autojen kauppa hidastui, mutta se toipui siitä nopeasti ja kiihtyi kesän korvalla lähes ennätysvauhtiin.

Uusien autojen kaupan elpyminen oli hitaampaa. Se tarkoittaa, että uusien autojen rekisteröinnit jäävät tänä vuonna viimevuotista vähäisemmiksi.

Syystalveen autokauppa lähtee silti toiveikkaana.

"Uskon, että autoja myydään ennusteita enemmän", sanoo Kian liiketoimintajohtaja Rami Kittilä.

Kittilä perustelee optimismiaan patoutuneella kysynnällä, mitä on syntynyt, kun ihmiset siirsivät keväällä ostopäätöksiään.

Kittilän mukaan nyt ilmassa on selviä merkkejä siitä, että ostoaikomukset alkavat syksyn aikana toteutua. Siihen houkuttelevat myös uudet automallit, joita on tullut runsaasti tarjolle.

Tori.fi-kauppapaikan toteuttaman kyselyn mukaan 60 prosenttia autonostajista ei usko ikinä ostavansa itselleen uutta autoa.

"Suomalaisten mielestä keskeisin syy tähän on kotimainen ajoneuvoverotus. 90 prosenttia on sitä mieltä, että ajoneuvoverotusta tulee keventää", Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto kertoo.

Noin puolet vastaajista totesi, ettei uuteen autoon ole varaa. Puolet niistäkin, joilla uusiin autoihin olisi varaa, pitivät niiden hintoja turhan kovina. Siksi he päätyivät käytettyihin vaihtoehtoihin.

Vastaukset ovat linjassa Suomen autokannan kunnon kanssa. Se on läntisen Euroopan vanhimpia ja autojen keski-ikä on tällä vuosituhannella edelleen kasvanut.

Autot ajetaan loppuun. Autokantaa vanhentaa myös käytettyjen autojen tuonti.

Unelma uudesta autosta jää siis monelta toteutumassa. Melkein kolmannes vastaajista kertoi, ettei välttämättä päivitä edes nykyistä käytettyä autoa selkeästi uudempaan.

Se takaa, että myös halvimmille ja paljon käytetyille autoille riittää ostajia. Toisaalta paljon on niitäkin autonostajia, jotka päivittävät käytettyjä autoja parempiin.

J. Rinta-Joupin autokauppa kertoi aiemmin, että korona-aikana myytyjen käytettyjen autojen keskihinta on noussut selkeästi. Aiemmin kauppaa tehtiin vilkkaasti noin 10 000 euron arvoisia autoja.

Kesällä käytettyjen autojen keskihinta nousi lähes 15 000 euroon.

Toimitusjohtaja Juha Rinta-Joupin mukaan ostajat pelaavat autokaupoissa varman päälle. Siksi valinnoissa korostuu käytettävyys, turvallisuus ja ennen kaikkea pitkäkestoisuus.

Valtion kannalta tilanne on hankala. Hallitus on sitoutunut liikenteen päästöjen jyrkkään vähentämiseen. Se edellyttäisi autokannan uusiutumista.

Suurella osalla kansalaisista ei ole kuitenkaan halua tai varaa ostaa uusia autoja. Kovan hankintahinnan lisäksi myös sähköautojen tekniikka epäilyttää.

Niiden latausta pidetään hankalana ja epäilyksiä kohdistuu myös toimintasäteen riittävyyteen.

Kyselyn mukaan lähes kolme neljästä autonostajasta epäili uuden tekniikan toimivuutta Suomen oloissa. Siksi useampi kuin kaksi kolmesta autonostajasta aikoi ostaa seuraavaksi menopelikseen perinteisen polttomoottoriauton.

Tulos vastaa myyntitilastoja. Tammikuussa–elokuussa rekisteröidyistä autoista 66 prosenttia kulkee bensiinillä.

Vaikka ihmiset yleensä antavat kyselyissä itsestään todellisuutta paremman kuvan, lähes puolet Tori.fi:n kyselyyn vastanneista autonostajista myönsi, ettei auton ympäristöystävällisyys kiinnosta heitä.

Joka viides autonostaja sanoi, ettei aio ikinä hankkia edes sähköhybridiä.

Koronan vaikutus kävi myös selväksi. Se tyhjäsi keväällä junat ja vähensi muutenkin joukkoliikenteen käyttöä. Samalla kiinnostus yksityisautoiluun kasvoi.

Koronan vaikutus näkyy myös kauppatavoissa. Etenkin keväällä asiakkaat karttoivat autoliikkeitä.

"Autojen kauppa ja rahoitus siirtyivät keväällä nopeasti verkkoon. Yhä useammat hoitavat auton oston nyt kokonaan asioimatta liikkeessä eli autoala on ottanut digiloikan", kertoo LähiTapiola Rahoituksen toimitusjohtaja Arttu Nykänen.

Suomessa oli viime vuonna liikennekäyttöön rekisteröitynä yli kolme miljoonaa henkilö- tai pakettiautoa.

Tori.fi:n kyselyyn vastasi 1219 vastaajaa, joilla on taloudessaan auto tai jotka harkitsevat auton hankkimista.

Lue lisää

Kysely: Kuusi kymmenestä ei aio ikinä ostaa uutta autoa – enemmistö ei luota nykyautojen tekniikkaan

Korona siirtää uuden auton hankintapäätöksiä – käytettyjen kauppa käy silti hyvin

Korona kirittää käytettyjen autojen kauppaa: ”Suomessa on pitkään ollut kova kysyntä noin kymppitonnin vaihtoautoille"

Korona vanhensi autokantaa ja kiihdytti lainarahan käyttöä autokaupassa – jo 600 000 ajoneuvoa on rahoitusyhtiöiden omistuksessa