Koneet & autot

Palava kaasuauto voi muuttua liekinheittimeksi, eikä leimahtanut sähköauto sammu kuin upottamalla veteen

Sähköauton akuston sammutus onnistuu vasta kun auto upotetaan veteen.
Helsingin kaupungin pelastuslaitos
Autopalot ovat vaarallisia sammuttaa, sillä palo levittää myrkyllistä savua ja autosta voi lentää palon aikana esineitä.

LähiTapiolan mukaan Suomessa syttyy yli kaksituhatta ajoneuvopaloa vuosittain. Ne ovat aina vaarallisia sekä sammuttajille että sivusta seuraajille.

Ajoneuvopalot saavat alkunsa usein ajoneuvon vikaantumisesta tai onnettomuuden aiheuttamasta mekaanisesta iskusta. Myös ajoneuvon korjausten, kuten hitsitöiden yhteydessä syttyy tulipaloja.

"Autopalot ovat ammattilaisillekin haastavia sammutettavia. Oman lisänsä tuovat autojen erilaiset käyttövoimat, kuten kaasu, vety ja sähkö", toteaa Suomen Palopäällystöliiton toiminnanjohtaja Ari Keijonen.

Palopäällystöliitto kouluttaa parhaillaan Suomen pelastuslaitoksia autopalojen sammutustekniikasta.

Erilaiset käyttövoimat asettavat uudet haasteet ajoneuvojen sammuttamiselle. Se lisää turvallisuusriskejä.

Keijosen mukaan kaasuauto muodostaa varoventtiilin purkaessa liekinheittimen. Jos sähköautopalossa palo pääsee akuston sisään, auto ei sammu kuin upottamalla se esimerkiksi vedellä täytettyyn konttiin.

"Pelastushenkilöstö on aina suojautunut sammutusasulla sekä paineilmalaitteilla. Nyrkkisääntönä on, että kaikkia ajoneuvopaloja voidaan sammuttaa käsisammuttimilla sekä vedellä", kertoo Keijonen.

Palon sammuttamisessa nopeus on tärkeää. Palon alkuvaiheessa sammutus onnistuu parhaiten.

Kun ajoneuvo palaa ja ihmishenkiä ei ole vaarassa, voi alkusammutuksen tehdä palopaikalle saapuva, jos se on tilanteessa turvallista.

"Vaikka laki ei edellytä sammuttimen pitämistä autossa, on se mielestäni jokaisen valveutuneen autoilijan velvollisuus. Vaikka olisi varma siitä, että oma auto ei ikinä syty palamaan, voi sammutin pelastaa ihmishenkiä vahinkopaikalla", LähiTapiolan kehityspäällikkö Antti Määttänen toteaa.

"Jos ihmishenki on vaarassa, on kaikki mahdollinen tehtävä vaarassa olevan pelastamiseksi palavasta autosta. Tällöin sammutin voi olla ainoa keino, jos loukkaantunutta henkilöä ei ole turvallista tai mahdollista siirtää", Keijonen vahvistaa.

LähiTapiola korvaa vuosittain satoja ajoneuvopaloja. Autopalot saavat usein alkunsa onnettomuuksissa tapahtuneista iskuista tai ajoneuvojen vikaantumisesta.

Autosuojassa tai rakennuksen seinustalla palava ajoneuvo aiheuttavat vuosittain lukuisia rakennuspaloja ja siten vaaraa myös rakennusten käyttäjille.

"Palot korvataan lähtökohtaisesti vapaaehtoisesta ajoneuvovakuutuksesta. Uusissa autoissa on niin paljon elektroniikkaa, että ne pitää käytännössä lunastaa vähääkään suuremman palon jäljiltä", Määttänen toteaa.

Pitkälle kehittyneessä täyden palon vaiheessa olevaan autoon kannattaa pitää etäisyyttä ja jättää sammuttaminen pelastustoimelle.

"Vaaraa voi aiheuttaa renkaiden, kaasujousien, akustojen, kaasuautojen ylipaineventtiilien ja turvatyynyjen räjähdyksenomainen palaminen. Tutkimme juuri tapausta, jossa auton palaessa rajusti turvatyynyn kaasunkehitin lensi pakettiauton matkustamon takaseinän ja katon läpi."

Hiljattain julkaistu ajoneuvojen käyttövoimatarra helpottaa ajoneuvojen tunnistamista.

Alkusammutusta tai ihmishenkien pelastamista lukuun ottamatta Määttänen neuvoo pitämään palaviin ajoneuvoihin aina riittävän turvaetäisyyden.

Autopalon savu on äärimmäisen myrkyllistä. Ajoneuvoista voi lisäksi lentää palon aikana rikkoutuneita esineitä joko autosta itsestään tai sen kuormasta.

Pelastuslaitos koulutetaan pitämään kymmenen metriä turvaetäisyytenä kaikille muille kuin välitöntä sammutusta tekeville henkilöille. Siviileille turvaetäisyyssuositus on kaksinkertainen.

"Kun tieliikenteessä kohtaat onnettomuuden tai autopalon, hiljennä ajonopeutta, jotta pelastajien työskentely-ympäristö säilyy turvallisena. Kännykällä kuvaaminen kasvattaa lisäonnettomuuksien riskiä, ja tuskinpa kukaan haluaa tulla kuvatuksi tapahtuman osallisena", muistuttaa Keijonen.

Lue lisää

Turussa evakuoitiin jalkapallohalli katon notkahdettua lumikuorman alla

Valtava huoltohalli irtaimistoineen tuhoutui palossa Levillä – pelastuslaitos on purkanut lähialueelle annetun vaaratiedotteen

Hakekuorma syttyi palamaan valtatiellä – itsesyttyminen mahdollinen syy paloon

Metsä Fibren Äänekosken tehtaalla syttyi tulipalo