Koneet & autot

Koneviesti: Suomalaisen osaamisen tuloksena syntyi maailman ensimmäinen itsenäisesti toimiva kadunlakaisija

Suomalainen Trombia Technologies on lanseerannut maailman ensimmäisen autonomisesti toimivan imulakaisukoneen, joka toimii sähköllä.
Eemeli Linna
Trombia Freelle voidaan opettaa lakaistava alue, jolloin se pystyy omatoimisesti hoitamaan alueen erikseen käskettäessä. Koneen takaosassa on vetävät, omilla ajomoottoreilla varustetut pyörät, joiden avulla kone voi pyörähtää paikallaan ympäri.

Trombia Technologies -yrityksen toimitusjohtaja Antti Nikkanen esitteli Trombia Free -laitetta Made in Finland -konekiertueella tänä syksynä. Trombia Free on ensimmäinen täysin sähköinen, täystehoinen imulakaisukone, joka vastaa teholtaan ja suorituskyvyltään käytössä olevia imulakaisukoneita. Erona muihin laitteisiin on, että Trombia Free käyttää vain alle 15 prosenttia niiden tarvitsemasta energiasta.

Trombia Free -laitetta voidaan ohjata kaukosäätimellä, jonka lisäksi laite kykenee myös autonomiseen toimintaan ilman ohjausta. Kun laitteelle opetetaan lakaistava alue, se pystyy omatoimisesti hoitamaan alueen siivouksen GPS-paikannuksen ja konenäön avulla. Jäljelle jää puhdas lakaisujälki.

2 600 kiloa painava Trombia Free pystyy tupla-akuilla toimimaan yhtäjaksoisesti normaaliolosuhteissa noin 8 tuntia. Pikalatauslaitteen akun varaaminen käy noin viidessä tunnissa. Täysitehoinen lakaisu ja pölynkeruu tarvitsevat jo noin 10 kW:n tehon, mutta Nikkasen arvion mukaan normaaliolosuhteissa tehontarve on noin 6 kW. Laitteen työleveys on 2,2 m ja siinä on kiinteä 1,8m3:n säiliö.

Trombia Technologies kertoo, että ensimmäiset kaupalliset mallit laitteesta on tarkoitus julkaista vuoden–kahden sisällä. Lisäksi tavoitteena on 10 vuoden päästä olla johtava lakaisukoneiden valmistaja.

Millainen on Trombia Free -lakaisulaitteen tekniikka? Entä miten laite toimii käytännön työssä?

Lue Trombia Free -laitteesta tarkemmin Koneviestin nettisivuilta, josta löytyy myös video laitteesta!

Korjattu juttua 30.11.2020 kello 16.17: Tarkennettu laitteen ja sen viiteryhmän nimitystä.

Lue lisää

IS: Vihreä ympäristöministeri Mikkonen väläyttää, että Suomen valtio voisi jatkossa taata sähköautoja ostavien kansalaisten lainoja – tyrmäys keskustasta

Liikenneturva: Heikoille jäille ei pidä mennä – valtaosa kuolemaan johtaneista moottorikelkkaturmista sattuu jäällä

Liikennemäärät vähenivät reippaasti viime vuonna – pääteillä noin kymmeneksen

Poliisiyhdistys: Uudet valkoiset sulkuviivat heikentävät tieliikenteen turvallisuutta