Koneet & autot

Tämän avolava-auton takapenkki maksaa 22 000 euroa

Uusi Toyota Hilux seurailee tarvittaessa vaikka metsäkoneen jälkiä.
Jarmo Palokallio
Toyota Hilux seuraili koeajolenkillä metsäkoneen uraa ilman ongelmia.

Uusi Toyota Hilux ui, rypee, kiipeää ja rämpii vaikka metsäkoneen perässä. Se tuli todistettua Hiluxin koeajotilaisuudessa keskiviikkona Porvoossa.

Hilux on Suomessa työjuhta, mutta muualla maailmassa avolava-autot ovat vallanneet alaa myös aktiivisten harrastajien vapaa-ajasta.

Täällä vastaan kävelee verottaja. Avolava-auto muuttuu kireämmin verotetuksi henkilöautoksi, jos siihen lisää takapenkit.

Takapenkki nostaa auton hintaa peräti 22 000 eurolla.

Ei siis ihme, että pitkäkoppisista Hiluxeista poistetaan Suomessa pääsääntöisesti takapenkit maahantuojan toimesta. Etuistuinten taakse tyhjäksi jäävä tila soveltuu työvälineiden ja muiden tavaroiden kuljettamiseen.

Avolava-autojen markkinajohtajuus on ollut viime vuosina kahden kauppa. Kärjessä ovat vuorotelleet Ford Ranger ja Toyota Hilux. Tällä hetkellä johdossa on Ranger, joten Hiluxin oli aika uudistua.

Ulkoa uuden Hiluxin tunnistaa etusäleiköstä ja etulamppujen muotoilusta. Sisällä muun muassa mittaristo ja keskusnäyttö ovat menneet uusiksi ja älypuhelimen voi nyt liittää auton järjestelmiin aiempaa kattavammin.

Uudessa Invincible -varustelutasossa on tarjolla nahkaistuimet.

Konepellin alle saa uuden 2,8 litran dieselin. Sen huippuvääntö alkaa noin 1400 kierroksesta ja jatkuu 3000 kierroksen tietämille.

Myös tehokäyrä saavuttaa huippunsa ennen 3000 kierrosta, joten sen kovemmilla kierroksilla autoa on turha huudattaa. Sen jälkeen ei enää mitään oleellista tapahdu.

Tehoa ja vääntöä uudessa koneessa on sinällään riittämiin. Se etenee alennusvaihteella maastossa ongelmitta pienillä kierroksilla. Maantiellä auto singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa vähän reilussa 10 sekunnissa.

Auton hyvät maasto-ominaisuudet eivät tulleet yllätyksenä. Se selvitti metsäkoneen ajoreitin kivikkoiset metsäosuudet, jäiset kalliot ja vetiset rutakot ongelmitta.

Maavaraa autossa on 29 senttimetriä ja sen kahluusyvyys on 70 senttiä.

Yllätyksenä tuli auton hyvät maantieominaisuudet. Lehtijousitettu perä ei pompottanut edes moottoritienopeuksilla, vaikka lavalla ei ollut kuormaa.

Auton virallinen kulutus jää alle 10 litraan sadalla kilometrillä. Noin 100 kilometrin maantielenkillä auto kulutti 11-12 litraa dieseliä, joten ajotavalla on merkitystä.

Ajoasento oli kohtuullisen hyvä ja melutkin pysyivät aisoissa. On siis ymmärrettävää, että kevyemmän autoverotuksen maissa Hilux ja vastaavat lava-autot valtavat alaa myös aktiivisen perheen kakkos- ja harrasteautona.

Suomessa siihen on harvalla varaa.

Uudella 2,8 litran dieselkoneella Hiluxin lähtöhinta lyhyemmällä kopilla ja automaattivaihteistolla on 46 500 euroa. Pienemmällä 2,4 litran koneella käsivaihteisen perusversion lähtöhinta on 37 800 euroa.

Pitkällä kopilla ja takapenkillä varustettu henkilöautoversio 2,8 litran koneella lähtee liikkeelle 61 600 eurolla.

Malliston huipulla oleva Invincible-versio maksaa takapenkillisenä yli 80 000 euroa.

Lue lisää

Maastoautoilun ikoni kahlaa perille vaikka lähes metrin syvyisessä purossa

Mercedes-Benzin innostus avolava-autoon lässähti muutamassa vuodessa

SK: On olemassa yhden automerkin kaksi mallia, joiden moottorit eivät hajoa ikinä

Katso video: Näin Lada-mies kehuu uuden maasturinsa – "Huomiota tämä herättää vähän liiankin kanssa"