Koneet & autot

Koneviesti: Väärä voitelu voi vaurioittaa koneiden laakereita – näillä keinoilla voiteluvirheet ovat vältettävissä

Koneiden laakereiden voitelussa tehdään yllättävän usein virheitä ja kolmasosa työkoneiden laakereista rikkoutuu voiteluvirheiden takia. Koneviesti selvitti, mistä yleisimmät voiteluvirheet johtuvat.
Arto Turpeinen
Keskusvoitelua ei välttämättä ole linjoitettu kaikkiin niveliin, joten osa täytyy edelleen rasvata käsin.

Virheellinen voitelu tai voitelun puute vaurioittaa koneiden laakereita ja niiden toimintaa. Tappinivel vaurioituu, jos voitelu unohtuu tai se tehdään liian harvakseltaan. Mutta liian usein tapahtuva rasvauskaan ei tee laakereille hyvää – varsinkin, jos voiteluaine on vääränlainen tai rasvaa laitetaan liikaa. Laakeri voi pahimmassa tapauksessa ylikuumentua tai rikkoontua.

Koneiden rasvavoitelussa on kolme muistettavaa asiaa eli kuinka usein voitelua tehdään, miten paljon uutta rasvaa kohteeseen lisätään sekä millaista rasvaa mihinkin kohteeseen laitetaan.

Työkoneiden niveltapit toimivat yleensä ilman tiivistettä, jolloin suojaa likaa ja vettä vastaan ei juuri ole. Nivelen puhtaana pysyminen perustuu siihen, että uusi rasva työntää tieltään likaantuneen vanhan rasvan. Uusissa tai uudenveroisissa koneissa voiteluväli käsin tehdyssä voitelussa on yksi työpäivä tai yksi työvuoro eli noin 10 h, mutta kaluston kuluessa voiteluväliä kannattaa tihentää.

Mutta onko liiallisesta rasvauksesta haittaa? Tavallinen tappinivel ei rasvauksesta kärsi, mutta rulla- ja kuulalaakerit voivat vaurioitua, jos niitä voidellaan liian usein tai liian isolla kerta-annoksella. Näin voi tapahtua, jos laakeri on tiivistetty tehokkaalla tiivisteellä kuten esimerkiksi huulitiivisteellä eli stefalla. Pahimmassa tapauksessa liiallisen rasvauksen seurauksena tiiviste repeää tai irtoaa paikaltaan. Ongelmia voi myös syntyä, jos laakeri on suunniteltu niin, että rasvalle varatussa tilassa pitää olla tietty määrä vapaata ilmatilaa. Ilmatila mahdollistaa rasvan kierron laakerien pyöriessä. Jos laakerin kuulat tai rullat ovat jatkuvasti rasvan sisässä, voi laakeri ylikuumentua, voitelu huonontua ja näin ollen laakeri rikkoutua ennenaikaisesti.

Myös vääränlainen rasva voi rikkoa koneiston. Mistä tietää, millainen rasva sopii millekin laakerille?

Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta!

Sinua saattaa kiinnostaa myös Koneviestin KV Plus Tilaajille -artikkeli:

Ei ole samantekevää, mitä voitelurasvaa käyttää – asiaa koneiden voitelurasvoista

Lue lisää

Koneviesti: Bensiinin oikea talvisäilytys – pitääkö pienkoneen tankki tyhjentää talveksi?

Keskusta esitteli vaihtoehtonsa liikenteen päästövähennyksille: "Hallitusohjelman mukaiset polttoaineveron korotukset on tehty, eikä uusia tule."

Kaarinan koululaiset pyörittivät lumesta suurlumipalloja – auratraktori ollut liikkeessä aamukolmesta

Merenkurkussa aallonkorkeus ylittää neljä metriä – kaakkoismyrsky myöhästyttää Wasa Expressin tuloa Uumajasta Vaasaan