Virheellinen voitelu tai voitelun puute vaurioittaa koneiden laakereita ja niiden toimintaa. Tappinivel vaurioituu, jos voitelu unohtuu tai se tehdään liian harvakseltaan. Mutta liian usein tapahtuva rasvauskaan ei tee laakereille hyvää – varsinkin, jos voiteluaine on vääränlainen tai rasvaa laitetaan liikaa. Laakeri voi pahimmassa tapauksessa ylikuumentua tai rikkoontua.
Koneiden rasvavoitelussa on kolme muistettavaa asiaa eli kuinka usein voitelua tehdään, miten paljon uutta rasvaa kohteeseen lisätään sekä millaista rasvaa mihinkin kohteeseen laitetaan.
Työkoneiden niveltapit toimivat yleensä ilman tiivistettä, jolloin suojaa likaa ja vettä vastaan ei juuri ole. Nivelen puhtaana pysyminen perustuu siihen, että uusi rasva työntää tieltään likaantuneen vanhan rasvan. Uusissa tai uudenveroisissa koneissa voiteluväli käsin tehdyssä voitelussa on yksi työpäivä tai yksi työvuoro eli noin 10 h, mutta kaluston kuluessa voiteluväliä kannattaa tihentää.
Mutta onko liiallisesta rasvauksesta haittaa? Tavallinen tappinivel ei rasvauksesta kärsi, mutta rulla- ja kuulalaakerit voivat vaurioitua, jos niitä voidellaan liian usein tai liian isolla kerta-annoksella. Näin voi tapahtua, jos laakeri on tiivistetty tehokkaalla tiivisteellä kuten esimerkiksi huulitiivisteellä eli stefalla. Pahimmassa tapauksessa liiallisen rasvauksen seurauksena tiiviste repeää tai irtoaa paikaltaan. Ongelmia voi myös syntyä, jos laakeri on suunniteltu niin, että rasvalle varatussa tilassa pitää olla tietty määrä vapaata ilmatilaa. Ilmatila mahdollistaa rasvan kierron laakerien pyöriessä. Jos laakerin kuulat tai rullat ovat jatkuvasti rasvan sisässä, voi laakeri ylikuumentua, voitelu huonontua ja näin ollen laakeri rikkoutua ennenaikaisesti.
Myös vääränlainen rasva voi rikkoa koneiston. Mistä tietää, millainen rasva sopii millekin laakerille?
Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös Koneviestin KV Plus Tilaajille -artikkeli:
Ei ole samantekevää, mitä voitelurasvaa käyttää – asiaa koneiden voitelurasvoista