Koneet & autot

Lataushybridejä hankitaan viherpesuna veroedun vuoksi – vapaa autoetu houkuttelee unohtamaan akun lataamisen, jolloin hybridi kuluttaa enemmän kuin bensa-auto

Ladattavien hybridien kulutus pomppaa moninkertaiseksi pelkällä bensiinillä ajettaessa.
Jarmo Palokallio
Pelkällä bensalla ajettaessa ladattavan hybridin kulutus pomppaa moninkertaiseksi auton viralliseen kulutukseen verrattuna.

Ainakin osa lataushybrideistä hankitaan viherpesuna niiden pienestä virallisesta kulutuksesta johtuvan veroedun takia. Se tarkoittaa, että autoja ei ladata vaan niitä käytetään normaalien polttomoottoriautojen tapaan.

Autoleasing -yhtiö LeasePlanin autojen data-aineisto osoittaa, että käytännössä lataushybridien todellinen kulutus on noin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat autoille ilmoittavat. Osa autoista palautuu niin, ettei niiden latauskaapelia ole käytetty.

Lataaminen unohtuu etenkin, jos käytössä on vapaa autoetu.

LeasePlanin vapaan autoedun autojen datasta laskema lataushybridien todellinen keskikulutus on 7,64 litraa sadalla kilometrillä. Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä.

Autovalmistajien niille antama keskikulutus jää 2,24 litraan sadalla kilometrillä. Sillä ei siis ole paljoa tekoa suomalaisen arkitodellisuuden kanssa.

Parhaimmillaankin lataushybridien kulutus oli lähes kaksinkertainen viralliseen kulutukseen nähden. Useiden lataushybridien kulutus oli lähes viisinkertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen.

Uusien lataushybridien ajomatka pelkällä sähköllä on noin 60 kilometriä. Ne soveltuvat siten parhaiten työmatkaliikenteeseen ja kaupunkiajoon. Matka-ajossa ne eivät yleensä pärjää vastaaville polttomoottoriautoille.

Lataushybridien suurta kulutusta ilman sähköä ajettaessa selittävät akut, jotka kasvattavat auton massaa. Niissä on usein myös tehokkaat moottorit. Siksi ne kuluttavat pitkillä matkoilla polttoainetta vastaavia bensa-autoja enemmän.

LeasePlanin mukaan lataushybridien kulutus on monilla autoilla kymmeniä prosentteja suurempi kuin vastaavilla bensa-autoilla.

”Palautuneiden autojen dataan perustuvat laskelmat tukevat eurooppalaisia tutkimuksia, jotka ovat tuoneet hybridien todellisen kulutuksen ongelmat esille. Haluamme auttaa asiakkaitamme selvittämään tämän ongelman ratkaisemisessa”, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi sanoo.

Märijärven mukaan lataushybridien nykyinen käyttö ei vastaa niitä tavoitteita, joita yritysten hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet edellyttävät.

"Hybridiauton valitsevat työntekijät saavat joissakin yrityksissä rahapalkkion eli niin sanotun Green bonuksen. Se ei mene oikeaan osoitteeseen, silloin kun auton todellinen kulutus on moninkertainen sille luvattuun kulutukseen verrattuna."

LeasePlan yrittää parantaa tilannetta tarjoamalla leasingauton käyttöönoton yhteydessä kotilatauslaitetta.

”Tämä sopii erityisesti tilanteisiin, joissa lataussähköstä koituva lasku voidaan ohjata työnantajalle. Näin kannustetaan vapaan autoedun omaavia lataamaan autoa myös kotona”, Märijärvi toteaa.

Autoalan tiedotuskeskuksen vuosi sitten tekemän selvityksen mukaan ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus oli 53 prosenttia. Sähköllä ajon suhteellinen osuus väheni vuosittaisten ajokilometrien mukaan.

Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista kertoi lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus oli yli 70 prosenttia.

Omakotitaloissa asuvilla, joilla oli pääosin hyvä mahdollisuus auton lataamiseen kotona, sähköllä ajon osuus oli suurempi kuin kerrostaloissa asuvilla.

Ladattavien autojen käyttäjätutkimus.

Lue lisää

Uutistausta: Suomalaiset pankit alkavat muistuttaa islamilaisen sharia-lain mukaan toimivia rahoituslaitoksia

Toyota RAV4:n tehoversio latautuu sähköllä

Keskusta esitteli vaihtoehtonsa liikenteen päästövähennyksille: "Hallitusohjelman mukaiset polttoaineveron korotukset on tehty, eikä uusia tule."

Kaarinan koululaiset pyörittivät lumesta suurlumipalloja – auratraktori ollut liikkeessä aamukolmesta