Koneet & autot

Korona kiihdytti käytettyjen autojen kauppaa, päästötavoitteet kannustivat ladattaviin hybrideihin

Uusien autojen kauppaa leimasi ladattavien sähköautojen osuuden nopea kasvu.
Jarmo Palokallio
BMW oli viime vuoden autokaupan voittaja, kuvassa uusi M440i-kevythybridi.

Käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna hyvin. Uusien autojen kauppa sen sijaan hyytyi koronan takia.

Autoalan mukaan viime vuoden autokauppaa leimasi koronan lisäksi ladattavien autojen osuuden kasvu. Niitä oli ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 18,1 prosenttia.

Niistä suurin osa oli ladattavia hybridejä. Silti myös täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä loikkasi 4,4 prosenttiin.

”Ladattavien autojen osuuden ennakoidaan tasaantuvan vuoden alkukuukausina, sillä joulukuussa niiden määrää kirittivät valmistajille asetetut hiilidioksidipäästötavoitteet", toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Valmistajille asetettu viime vuoden tavoiteraja kaikille EU:ssa ensirekisteröidyille henkilöautoille on keskimäärin 95 grammaa kilometrille aiemmalla NEDC-mittaustavalla mitattuna.

Valmistajat saivat ladattavista autoista etua laskennassa. Jokainen viime vuonna ensirekisteröity, päästöiltään alle 50 grammaa kilometrillä päästävä auto kerrotaan kahdella päästöjen monitoroinnissa. Tänä vuonna laskentakerroin pienenee 1,67:een.

Uusien autojen kaupalle vuosi oli surkea. Niiden rekisteröinnit putosivat 16 prosenttia. Suurimpana syynä oli koronan tuoma epävarmuus.

"Keväällä tuli täydellinen seinään törmäys. Kun siitä selvittiin, maailma löysi taas uomansa. Kokonaisuutena viime vuotta voi pitää ainakin Vehon osalta torjuntavoittona", toteaa toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen Vehosta..

Autokauppiaiden iloksi käytettyjen autojen kauppa elpyi nopeasti maaliskuun koronashokin jälkeen. Monille ihmisille tuli tarve päivittää vanha käytetty auto uudempaan ja varmempaan.

Kesän korvalla kaupaksi kävivät entistä paremmat ja samalla kalliimmat käytetyt autot. Päivitettävää riitti, sillä Suomen autokannassa on noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa.

Myös uusien autojen kauppa virkosi kesän lopulla. Lokakuussa kiihtynyt koronan toinen aalto sai ostajat kuitenkin taas varovaisiksi.

Vaikka vuosi oli yleisesti vaikea, se ei silti kohdellut kaikkia automerkkejä tasapuolisesti. Jälleen kerran voidaan kirjata voittajia ja häviäjiä.

Myynnillä mitattuna autokaupan ylivoimaiseksi ykköseksi nousi Toyota, joka varmisti laajalla valikoimallaan 14 prosentin markkinaosuuden. Yli 10 prosentin siivun nappasivat myös Volkswagen ja Skoda.

Kärkisijoitukset eivät kuitenkaan kerro koko totuutta. Kymmenen myydyimmän automerkin joukosta vain BMW pystyi kasvattamaan myyntiään. Se oli siis vuoden suurin voittaja.

Hyvään suoritukseen pystyivät myös Kia ja Mercedes-Benz. Kaikki muut kärkimerkit kirjasivat kaksinumeroisia prosentteja myynnin alenemisesta.

Asemiaan menettivät etenkin Opel, Ford ja Nissan.

Automalleista Toyota Corolla oli ihan omilla luvuillaan. Seuraavat sijat menivät Skoda Octavialle ja Toyota Yarisille.

Lue lisää

Uusia koronatartuntoja 318 – Pääkaupunkiseudun abiturientit saavat osallistua lähiopetukseen 18. tammikuuta alkaen

Uusia koronatartuntoja 258 – muuntunutta virusta 61 tapausta, joista valtaosa on tullut Britanniasta

Raportti: Pienituloisimmilla eniten koronatartuntoja Suomessa

Suomalaisista noin prosentti on nyt rokotettu koronaa vastaan – Kiuru virusmuunnoksista: "Uhka on ilmeinen, ja se on otettava vakavasti"