Koneet & autot

Lumipölly tiellä yllättää jälleen – tätä valotemppua ei kannata unohtaa, jos haluaa välttää vaaratilanteita

Ilmatieteen laitoksen ennustama lumipyry heikentää näkyvyyttä lähivuorokauden aikana monin paikoin. Kuskin yllätykseksi päiväajovalojen tehdaskytkentä saattaa pitää auton takavalot pimeinä.
Sanne Katainen
Lumikeli on tänä talvena jälleen kerran uusi kokemus eteläisessä ja läntisessä Suomessa. Huono näkyvyys taklaantuu parhaiten ottamalla auton varsinaiset ajovalot käyttöön pelkkien päiväajovalojen sijaan. Myös takasumuvalo tehostaa näkyvyyttä takana ajavien suuntaan.

Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän päiväajovaloja (drl), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot.

Ongelmia voi kuitenkin syntyä esimerkiksi sankassa lumisateessa, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle, tiedottaa Liikenneturva.

”Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo.

Heiskanen suosittelee auton ympäri kävelemistä suositeltavana jokaiselle valotyypistä riippumatta, sillä katsastus- ja huoltovälien harveneminen lisää tarvetta autoilijoiden oma-aloitteiselle ylläpidolle.

Tehokas keino näkyä huonolla kelillä takaa tuleville on takasumuvalo, jolloin. Näin riski peräänajoista pienenee.

”Takasumuvaloa voi ja kannattaa käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut – ei pelkästään sumussa. Siitä on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Pelkkä pimeä ei vielä riitä: silloin sumuvalot häikäisevät turhaan muita tienkäyttäjiä ja ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi”, kertaa Heiskanen.

Kuljettaja voi Heiskasen mukaan pohtia omiin havaintoihinsa peilaten, olisiko juuri sillä hetkellä syytä kytkeä sumuvalo päälle.

”Oma näkeminen toimii hyvänä ohjenuorana. Jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa myös takana tulevan havainnointia."

On hyvä varmistaa jo ennen liikkeelle lähtöä, mistä takasumuvalon saa päälle, ettei sitä joudu ajaessa etsimään.

Heiskanen lisää aina pätevän konstin kehnoon ajokeliin: ”Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa.”

Liikenneturvan muutama vuosi sitten toteuttaman kyselyn mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on sitä mieltä, että autojen pimeät takavalot vaikeuttavat niiden huomaamista myös valoisaan aikaan. 59 prosentin mielestä Suomen olosuhteissa tulisikin aina käyttää varsinaisia ajovaloja.

Lue lisää:

Ajokeli on huono lumisateen takia – illalla luvassa voimakasta lumipyryä lännestä

Lue lisää

Syken uusi pääjohtaja Leif Schulman Uutissuomalaisessa: Luonnontilaisten metsien suojelua parannettava

Jäänpaksuus vaihtelee petollisesti koko maassa – "Jäälle ei pidä nyt lähteä", asiantuntija varoittaa

Kylmempää luvassa – Ilmatieteen laitos odottaa kunnon jäätalvea

Rovaniemelle syntyi kolme kilometriä pitkä jääpato – Pohjavedet nousevat siihen asti kunnes routa jäädyttää maan