Koneet & autot

Liikenneministeri Harakka tarkastaisi liikenteen kokonaisverorasitusta – valtiovarainministeri Vanhanen ja ympäristöministeri Mikkonen toista mieltä

Päättäjät puhuivat liikenteestä ja päästöistä Liikenne-, kuljetus- ja autoalan elinkeinojärjestöjen yhteisessä Sadasta nollaan -webinaarissa perjantaina.
Jarkko Sirkiä
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on valmis tarkastamaan liikenteen kokonaisverorasitusta.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on valmis tarkastamaan liikenteen kokonaisverorasitusta. Eduskuntaryhmien puheenjohtajat Kai Mykkänen (kok.) ja Ville Tavio (ps) yhtyvät ministerin kantaan.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) ja ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr.) eivät sen sijaan nähneet verotason alentamista mahdollisena. Liikenteen suhteellinen kokonaisverorasitus on Suomessa EU-maiden korkein.

Päättäjät esittivät kantojaan perjantaina järjestetyssä Liikenne-, kuljetus- ja autoalan elinkeinojärjestöjen yhteisessä Sadasta nollaan -webinaarissa. Tilaisuus käsitteli liikenteen päästövähennyskeinoja ja verotusta.

Poliitikkopaneelissa keskusteltiin myös hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Kaikki paneelin osallistujat pitivät Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista mahdollisena. Se vaatisi heidän mukaansa kuitenkin laajaa keinovalikoimaa.

Puolueiden edustajat mainitsivat keinoiksi liikenteen nykyistä nopeamman sähköistämisen muun muassa työsuhdeautokannan kautta, biopolttoaineiden osuuden kasvattamisen sekä vetytalouden ja logistiikan digitalisaation.

Tilaisuuden antia käsittelevässä tiedotteessa Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa lausuu kiittäviä sanoja hallituksen fossiilittoman liikenteen suunnitelmista.

”Fossiilittoman liikenteen tiekartta ottaa jättiaskeleen päästöjen vähentämisessä. Joulukuussa alkaneet kaasukuorma-autojen hankintatuki ja romutuspalkkio avaavat tietä vaihtoehtoisille polttoaineille ja vähäpäästöisten autojen yleistymiselle. Ensi vuodelle suunnitteilla on paljon uusia kannusteita sähkö- ja kaasuauton hankintaan ja lisää jakeluinfratukea."

Jakeluinfraan osoitettu tuki laajenee ensi vuonna työpaikoille. Lisäksi yksityisten taloyhtiöiden ja julkisen pikalatausverkoston tukea korotetaan.

Latauspaikkojen lisääminen on edellytys sähköisen liikenteen osuuden kasvattamiselle. Kasvava paketti- ja jakelukuorma-autokanta edellyttää tulevaisuudessa myös jakeluterminaaleihin ja varikoille keskitettyä latausinfrastruktuuria.

Tiekartta uudistaa ja laajentaa myös sähkö- ja kaasuautojen hankintatukia. Hankintatuki avautuisi ensi kertaa myös sähkökäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille.

”Täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen ja tukisumman korottaminen tuovat sähköautot yhä useamman ulottuville ja lisäävät kotitalouksien mahdollisuuksia hankkia ladattavia autoja. Laajennus paketti- ja kuorma-autoihin olisi erittäin tärkeä kannuste siirtymisessä sähköön tavara-autoissa ”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Lue lisää

Mynämäki peittoaa Helsingin

Nyt varovaisuutta liikenteeseen! – Etelä-Suomen teillä luistellaan peilijäällä ja jäätävä lumi muuraa kuljettajien näkyvyyttä

Traktorimies auttoi jälleen yhden auton ojasta: "Yhtä hyvin ajovirhe voi sattua oman kylän väelle tai mökkiläiselle"

Katso Postiin, omistaja!