Koneet & autot

Koneviesti: Nash-auto palasi entiselle omistajalleen 34 vuoden jälkeen – katso, miltä vuosimallin 1926 auto näyttää entisöinnin jälkeen

Nash-auto palasi vuosikymmenien jälkeen vanhalle omistajalleen, kun Pekka Vilkuna sai hankittua takaisin aikoinaan myymänsä autovanhuksen. Auton kunnostukseen kului kuusi pitkää talvea, mutta vihdoin Nash on palautettu takaisin entiseen loistoonsa.
Iso-Hiiden kartano
Amerikkalainen vuosimallin 1926 on kiertänyt monella omistajalla vuosikymmenien saatossa. Tässä autosta säilynyt ainoa "poseerauskuva". Nykyisin Nash on Vilkunan suvun omistuksessa ja kokenut melkoisen muodonmuutoksen.

Nash oli amerikkalainen automerkki, jota valmistettiin vuosina 1917–57. Edistyksellinen merkki otti nelipyöräjarrut tuotantoon jo vuonna 1924, ja autoissa oli jo 1920-luvulla kansiventtiilirakenne, joka tuli esimerkiksi Fordeihin vasta 1950-luvulla.

Myös Suomeen tuotiin Nash-autoja 1920-luvulla. Yksi näistä Nash-autoista oli Nash Special Six Touring, joka rekisteröitiin vuonna 10.8.1926 Johan Gabriel Kukkoselle Konnevedelle. Mutkien kautta kyseinen auto päätyi ennen 1950-luvun puoltaväliä nivalalaiselle Vilkunan tilalle, kun isäntä Joose Vilkuna sai traktorikauppojen yhteydessä 1926-mallisen Nashin kylkiäisenä. Avoauto ilahdutti erityisesti tilan poikia, joiden käytössä auto palveli mukavasti muutaman vuoden 1950-luvun loppupuoliskolla. Autosta kuitenkin halkesi pakkasessa lohko, jonka vuoksi ajoihin tuli pitkä tauko, ja Nash varastoitiin korjausta odottamaan.

Auto päätyi tilan vanhalta isännältä hänen armeijassa olevalle pojalleen Pekka Vilkunalle, joka vuonna 1969 päätyi myymään huonossa kunnossa olleen autovanhuksen autojobbarille - Nash myytiin varusmiehen kolmen kuukauden palkkaa vastaavalla summalla. Kuitenkin muutama vuosi myynnin jälkeen Pekka alkoi harmitella tekemiään kauppoja. Tieto asiasta levisi sukulaisten ja tuttavien kautta innokkaiden autoharrastajien pariin. Nash oli päätynyt lopulta vuonna 1976 autoharrastaja Matti Mikkolan omistukseen. Hän sai kuulla auton vaiheista ja myöhemmin myös Vilkunan kiinnostuksesta autoa kohtaan. Kun Mikkola sitten aikanaan laittoi auton myyntiin, hän otti ensimmäisenä yhteyttä Vilkunaan. Tällöin Vilkunan oli lähes pakko lunastaa Nash takaisin itselleen.

Vuonna 2002 Nash vihdoin palasi 34 vuoden jälkeen Vilkunan sukuun. Mikkola oli omistuksensa aikana kunnostanut moottorin ja ehostanut autoa, niinpä autoa ei kaupan jälkeen tarvinnut heti kunnostaa. Noin puolikymmentä vuotta sitten kuitenkin entisöintipuuhaan ryhdyttiin Pekan ja hänen poikansa Villen voimin. Puuhaa riitti ja Pekka Vilkunan laskujen mukaan hänen ajeli Suomessa yli 15 000 kilometriä tapaamassa Nash-tietäjiä sekä etsimässä osia.

Mitä kaikkea Vilkunat joutuivat Nashissä korjaamaan?

Lue korjausprojektista ja auton vaiheista Koneviestin nettisivuilta!

Visa Vilkuna
Perusteellisen kunnostuksen kokenut Nash taas tien päällä rekisteröinnin jälkeen.
Lue lisää

Hankintalain soveltaminen jättää Koneviestin päätoimittajan mielestä toivomisen varaa myös traktorikaupoissa: "Joskus kunta on vaatinut traktorilta tiettyä väriä, vaikka väri ei vaikuta traktorin tuottavuuteen eikä arvon säilymiseen"

Onko autosi yksityinen vai sittenkin maatilan kulkupeli? Näin se määritellään

Miten hyvin tunnet veteraanikoneet? Entä oletko maanrakennuksen asiantuntija? Testaa konetietämyksesi Koneviestin visoilla

Vuoden 2021 traktori valitaan kello 16 – jännitä kilpailua Koneviestin ja Maaseudun Tulevaisuuden kanssa