Koneet & autot

Moni hyppäsi viime vuonna mopon tai moottoripyörän selkään – Ruuhkien välttäminen ja kotimaan matkailun suosio kasvattivat myyntilukuja yli 30 prosenttia

Kuluvan vuoden myynniltä odotetaan myös vahvoja kasvulukuja.
Lari Lievonen
Mopojen ja moottoripyörien myynnin selvät kasvuluvut kertovat, että alan pariin löysi vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi myös uusia kuljettajia. Arkistokuva MTK:n moottoripyöräkerhon puheenjohtaja Ilpo Mattilasta.

Moottoripyörien ja mopojen myynti kasvoi viime vuonna yli 30 prosenttia. Myös mopoautoja myytiin enemmän vuodentakaiseen verrattuna.

Poikkeusolojen lisäksi moottoripyöräkauppaa siivitti aikainen kevät, kerrotaan Teknisen Kaupan liiton tiedotteessa.

Moottoripyörien myynti kasvoi viime vuonna 9,5 prosenttia ja mopojen myynti 32,5 prosenttia. Mopoautoja rekisteröitiin viime vuonna 211, kun toissa vuonna niitä ei lainsäädännöllisistä syistä rekisteröity muutamaa kymmentä enempää.

Kasvulukuihin arvellaan olleen vaikutusta sillä, että moottoripyöräily ja mopoilu olivat yksi harrastuksista, joita viime vuoden aikana saattoi turvallisesti harrastaa koronatilanteesta huolimatta.

Tiedotteen mukaan kasvuluvut kertovat, että moottoroitujen kaksipyöräisten pariin löysi vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi myös uusia kuljettajia. Myös paikallisliikenteen ajovuorojen vähenemisellä arvioidaan olleen vaikutusta.

Moottoroitujen kaksipyöräisten myynti kasvoi myös edellisenä vuonna. Silloin kasvun arveltiin johtuvan yleisesti kohentuneesta taloustilanteesta.

Eniten kasvua ensirekisteröinneissä nähtiin 356–505-kuutioisissa pyörissä. Segmentti kasvoi viime vuonna jopa 60 prosenttia. Kasvuloikka nähtiin myös 506–755-kuutioisissa ja suurissa yli 756-kuutioisissa pyörissä, joita molempia myytiin 28 prosenttia vuoden takaista enemmän.

Kuluvan vuoden myynniltä odotetaan vähintäänkin yhtä suuria kasvulukuja.

"Lisääntynyt kotimaan matkailu voi lisätä kiinnostusta eri matkustusmuotoihin, ja liikkuminen kaksipyöräisillä kiinnostaa yleisesti nyt muutenkin. Odotamme kasvua etenkin sähkökäyttöisten laitteiden osalta, sinne on odotettavissa kiinnostavia uutuuksia. Yksikkömäärät saattavat tietysti jäädä vielä vaatimattomiksi, sillä verotus on kova ja epäsuhteessa vastaaviin autoihin nähden. Uskon kuitenkin, että suosio kasvaa sitä mukaa, kun isot merkit tuovat omia mallejaan markkinoille", Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston asiamies Juha Ala-Hiiro ennakoi tiedotteessa.

Alalla toivotaan, että romutuspalkkiot ulottuisivat jatkossa myös L-ajoneuvoluokkiin, jolloin ne hyödyttäisivät myös mopojen ja moottoripyörien omistajia.

"Täyssähkömoottoripyörät haluttaisiin myös hankintatuen piiriin, kuten kaikki sähköllä toimivat L-luokan ajoneuvot. Liikenteen päästöjen vähentämisestä puhutaan kuitenkin jatkuvasti", Ala-Hiiro sanoo.

Lue lisää

Mopomyynti keulii, saha- ja kelkkakauppa sakkaa, ”päässä on kypärä ja kasvojen edessä visiiri"

Koronapaniikki ei ole iskenyt kaikkialle: Mopoautojen myynti lähes kymmenkertaistunut alkuvuonna viime vuoteen verrattuna

Kahdeksankymppinen Seija rassaa mopot kuntoon – navettaan rakennettu mopediverstas pursuilee varaosia: "Mitä Seijalta ei löydy, sitä ei ole koko kunnassa"

Katso video: Mopomummo Seija tietää jokaisen mutterin paikan – hän on kuunnostanut pitkälti toista sataa mopedia