Koneet & autot

Lehti: Edullinen kesärengas voi nostaa roimasti auton kulutusta

Myös renkaiden pidossa on huimia eroja, pinnoitetun renkaan ominaisuudet romahtivat märällä asfaltilla.
Test Finlad Oy
Halvalla ei näytä saavan hyvää rengasta. Märällä asfaltilla etenkin pinnoitettujen renkaiden suoritustaso romahti.

Säästäminen renkaan hankinnassa ei välttämättä kannata. Moottori-lehden testin mukaan halvoilla renkailla auton kulutus saattaa kivuta yllättävän korkeaksi, ja myös liikenneturvallisuus heikentyy.

Testissä verrokkina oli Nokian Hakka Green 3, joka kalliimpana tuotteena toimi eräänlaisena mittapuuna halvemmille renkaille. Lisäksi mukaan otettiin kolme edullisempaa, merkeiltään hieman tuntemattomampaa rengasta.

Lisämausteen testiin toi ekologinen näkökulma, sillä mukaan otettiin ensi kertaa myös pinnoitettuja renkaita.

"Olemme saaneet lukijoiltamme kysymyksiä siitä, millaisia nämä uusiorenkaat ovat. Nyt siihenkin on saatu selvyys", testin toteuttamisesta vastannut toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo.

Suurimmat erot tulivat esiin vierintävastusmittauksessa, joka on suoraan verrannollinen polttonesteen kulutukseen. Kulutusero parhaan ja huonoimman välillä oli yli 15 prosenttia.

Käytännössä se tarkoitti sitä, että Nokian renkaalla kulutus oli 6,0 litraa ja Insa Turbolla 6,9 litraa 100 kilometrillä.

"Renkaan aiheuttama kulutusero oli huima. Aiemmissa testeissämme olemme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa", Test Finlandin testijohtaja Pasi Piironen kommentoi.

Erot venähtivät tavallista suuremmiksi myös pitomittauksissa. Jo kuivalla kestopäällysteellä heikoimmat renkaat jäivät kalliimmasta verrokkirenkaasta selvästi niin jarrutus- kuin ääritilannekokeissakin.

Märällä asvaltilla etenkin pinnoitettujen renkaiden suoritustaso romahti.

"Jokaisen autoilijan onkin tarkkaan punnittava, kuinka paljon renkaisiin ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen satsaa. Maltillisella ajonopeudella ja muutenkin varovaisella ajamisella voi tiettyyn pisteeseen asti kompensoida edullisen renkaan ominaisuuksia, mutta toisaalta havaitsemaamme kulutuseroa ei paraskaan kuski voi paikata", päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland Oy:n kanssa. Renkaiden kokoluokka oli suomalaisten suosima 205/55 R16 ja hintahaitari lavea ulottuen 40 euron tasosta aina sataan euroon per rengas.

Lue lisää

Polttoaineveronkorotus nostaa kuljetuskustannuksia lähes 80 miljoonalla eurolla vuodessa – ”Suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyky vaarassa”, muistuttaa Oulun kauppakamari

Mauritiuksen öljykatastrofi uhkaa pahentua, karille ajanut laiva hajoamassa

Slunga-Poutsalo: "Bensan hintaan rapsahti miltei seitsemän sentin litrakorotus – olen yllättynyt, että keskusta on mukana tässä"

Raakaöljyn hinta rajussa nousussa – bensan keskihinta kohoaa laiskasti perässä