Koneet & autot

Sarjaromuttajien päivät ovat luetut – kohutun romutuspalkkiolain muutos tulee voimaan perjantaina

Paljon keskustelua herättäneeseen henkilöautojen romutuspalkkiota koskevaan lakiin tulee perjantaina odotettu tarkennus.
Ville-Petteri Määttä
Yhtä romutuspalkkiota voi käyttää vain yhden uuden henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelipun hankintaan.

Hallitus esitti torstaina, että presidentti vahvistaisi perjantaina romutuspalkkiota koskevan lakimuutoksen.

Muutoksessa on kyse teknisestä tarkennuksesta. Lakiin lisätään uusi momentti, jonka mukaan yhden uuden henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän yhdistämispalvelun hankintaan voidaan myöntää vain yksi romutuspalkkio.

Asiasta syntyi viime vuonna epäselvyyttä, kun Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti, että romutuspalkkion voi saada useammasta kuin yhdestä autosta.

Suomen Kuvalehden mukaan sekaannus johti siihen, että yli 200 ihmistä romutti useampia autoja uskoen saavansa hyvityksen jokaisesta.

Yhdestä romutettavasta autosta maksettava korvaus on 2 000 euroa, jos tilalle ostaa esimerkiksi uuden vähäpäästöisen auton. Romutuspalkkion voi käyttää myös esimerkiksi uuden sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikenteen kausilipun hankintaan, jolloin palkkio on enintään tuhat euroa.

Romutuspalkkiota voi saada 2 000 euroa uuden flexfuel-auton eli korkeaseosetanoliauton, kaasuauton, täyssähköauton tai enintään 95 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävän ladattavan hybridin hankintaan ja 1 000 euroa auton hankintaa varten, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometriä kohden.

Romutuspalkkiota varten on varattu kahdeksan miljoonaa euroa vuoden 2020 seitsemännessä lisätalousarviossa. Palkkiota maksetaan niin kauan kuin määrärahaa riittää. Tuen myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Traficom.

Liikenne- ja viestintäministeriössä selvitetään parhaillaan romutuspalkkion valmistelua ja tiedonkulkua.

Lue lisää:

SK: Traficom tulkitsi lakia väärin – pieleen mennyt tiedottaminen johti satojen autojen tarpeettomaan romutukseen

Lue lisää

Volkswagenin loppukiri ei riittänyt, Toyota pysyi myydyimpänä

Ennen yleistymistään pitkät HCT-rekat aiheuttivat runsaasti huolta liikenneturvallisuudesta – Traficomin asiantuntijan mukaan turvallisuus ei kuitenkaan ole heikentynyt

Traficom linjasi: Postin on jatkettava saaristossa viisipäiväistä jakelua vilkkaimmin liikennöidyille saarille

Arvaatko missä maakunnassa on eniten henkilöautoja asukaslukuun nähden? Se ei todellakaan ole Uusimaa