Koneet & autot

Lumisen talven väistyessä tieverkolla on edessä luultavasti vaikea kelirikkokevät

Päällysteiden kannalta talvi on ollut normaali. Ikääntyneet päällysteet etenkin vähäliikenteisillä teillä voivat kuitenkin reikiintyä paikoin.
LEHTIKUVA / EIJA KONTIO
Tältä näytti kelirikko soratiellä Oulussa toukokuussa 2018.

Keväälle on todennäköisesti tiedossa vaikeaa kelirikkoa, Väylävirasto kertoo.

Taustalla ovat syksyn ja alkutalven runsaat vesisateet sekä kylmä keskitalvi, jonka ansiosta lunta on ollut koko maassa. Kevään sulamisvaiheessa teillä on paljon vettä, etenkin jos kevätsää ei ole suotuisa. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat hillitä kelirikkoa.

Kelirikko ilmenee ensin pintakelirikkona, jolloin tien pintaosasta tulee pehmeä ja liejumainen. Väylävirasto ennakoi, että sorateillä tulee pintakelirikon lisäksi runkokelirikkoa, jossa tierungon kantavuus heikkenee, ja paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat teillä liikkumista.

Runkokelirikko tuo vaikeuksia etenkin raskaalle liikenteelle. Raskaat kuljetukset suositellaankin ajoittamaan joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.

"On todennäköistä, että soratiestölle joudutaan asettamaan painorajoituksia", maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta kertoo.

Kaikkien tienkäyttäjien pitää sopeuttaa ajonopeus kelirikon edellyttämälle tasolle.

Kelirikosta on tulossa erityisen paha Suomen keskiosissa, jossa maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otolliset. Länsirannikolla sen sijaan selvittäneen normaalilla tai keskivaikealla kelirikolla.

Päällysteiden kannalta talvi on ollut normaali. Ikääntyneet päällysteet etenkin vähäliikenteisillä teillä voivat kuitenkin reikiintyä paikoin.

Väyläviraston mukaan vedenpintojen korkeusvaihtelut sekä liikkuvat jääkentät voivat ajoittain haitata lossiliikennettä kevään sulamisvaiheessa.

Lue lisää

Osa metsäkoneista on seissyt parikin kuukautta – leudon talven vuoksi korjuukelpoisista leimikoista on pulaa

Hakkuilla haetaan nyt harvennuspuuta – puunkorjuu käynnistynyt kelirikon jälkeen eteläisessä Suomessa

"Kelirikko alkaa elokuussa ja jatkuu huhtikuulle" – metsäteiden korjausvelka karttuu hurjaa vauhtia

Mikä on puuyhtiöiden vastuu yksityisteistä?