Koneet & autot

Auton kevätkylpy edessä? Oikein tehty käsinpesu voittaa automaattipesun – "Pesuautomaattien likaiset harjat naarmuttavat maalipintaa"

Väärä pesutekniikka tai pesuaine vaurioittavat maalipintaa.
Kari Lindholm
”Pesuaineen tulisi olla mahdollisimman mietoa ja pH:n lähes neutraali”, sanoo Rovaniemen Tee se itse -hallin isäntärenki Jarkko Kokkonen.

Bitumi, hiekka, rauta ja etenkin tiesuola ovat autoilijan inhokkeja, joiden peseminen kotikonstein usein epäonnistuu. Kalliiseen maalipintaan saadaan aikaiseksi naarmuja, jos pesutekniikka on väärä.

”Autoista maksetaan kymmeniä tuhansia, mutta pesuun ei liikene euroakaan. Vuosien päästä edessä voi olla tuhansien eurojen maalaus”, sanoo automaalari Valto Mikkola Autocolorit Oy:sta Rovaniemeltä.

Mikkola on maalannut autoja työkseen 52 vuotta. Mies tietää kokemuksesta, että auton säännöllinen pesu ja vahaus olisi paras ruosteen estäjä, mutta molemmista tingitään liian usein.

”Auto kannattaa pestä käsin. Pesuautomaattien likaiset harjat kuluttavat maalia auton kulmista ja rekisterikilvistä sekä naarmuttavat maalipintaa kauttaaltaan.”

Autojen tehdasmaalipinnat ovat vuosien varrella ohentuneet, eikä nykyisten maalikalvojen kestävyys ole paras mahdollinen.

”Jos autolla ajetaan suolatulla tiellä, se kannattaa pestä viipymättä.”

Auton omatoimista pesemistä suunnitteleva autoilija usein kavahtaa autokemikaalien paljoutta, eikä osaa valita sopivia tuotteita. Monet sortuvat vanhan liiton konstiin, jonka pääosissa ovat virttynyt saunasieni ja ämpärillinen tiskiaineella terästettyä kuravettä.

”Suurimmat virheet käsinpesussa ovat veden pihistely ja puutteellinen esipesu. Tiskiaine on liian tehokasta, se himmentää maalin ja poistaa vahat”, Rovaniemen Tee se itse -hallin isäntärenki Jarkko Kokkonen Autocolorit Oy:sta opastaa.

Kokkonen kertoo, että oikein tehty esipesu irrottaa suunnilleen 80 prosenttia auton maalipintaan ja vanteisiin tarttuneesta karkeasta liasta, joka koostuu pääosin bitumista, hiekasta, tiesuolasta ja raudasta.

Esipesussa auton pinnoille suihkutetaan ensin vaahtopesuaine, joka valuttaa hiekat ja irtolian lattiakaivoon. Vaahdotuksen jälkeen auto huuhdotaan painepesurilla.

”Auton pitää olla mahdollisimman puhdas ennen pesukintaalla tehtävää käsittelyä, ettei pintakerroksena olevaan lakkaan tehtäisi naarmuja."

Kokkosen pesukintaat ovat mikrokuitua. Niitä tarvitaan kaksin kappalein, kuten pesuämpäreitäkin. Kahden ämpärin taktiikalla kintaat pysyvät puhtaana.

”Tarkoitus on, että hiekka huuhtoutuu kintaista ämpäriin. Pesussa kannattaa käyttää mahdollisimman lämmintä vettä.”

Mikäli auton suojaksi halutaan lialta suojaava pinnoite, maalipinnan on oltava ehdottoman puhdas ennen sen levittämistä. Silloin tarvitaan tehokkaampia pesuaineita – liuotinta ja raudanpoistoa – joita suihkutellaan tarpeen mukaan. Painehuuhtelun jälkeen auto kuivataan puhtailla mikrokuituliinoilla, joita vedetään maalipinnalla.

”Pinnoittava pesuaine tekee muutamia viikkoja kestävän suojakalvon, suihkutettava nanovaha kestää kolmisen kuukautta. Keraaminen pinnoite tarjoaa suojaa parhaimmillaan vuosien ajan, mutta se vaatii huoltoa kestääkseen”, Kokkonen kertoo.

Paras kiilto saadaan yhä perinteisellä carnauba-vahalla, jonka levitys hankaamalla on hidasta ja työlästä. Lopuksi isäntärenki oikaisee yleisen harhaluulon.

”Pinnoitteet eivät suojaa kiven iskuilta, eivätkä korvaa säännöllistä pesua. Maalipinnan vauriot kannattaa korjata viipymättä, ettei ruoste saisi jalansijaa.”

Kari Lindholm
Lue lisää

Haluatko suojella autosi maalipintaa talvella? Jos valitset vain yhden hoitotoimenpiteen, asiantuntijan mukaan valintasi on selkeä

Autoa ei saa pestä mökkirannassa – pesu voi olla ympäristörikkomus

Kahvitahraan munankeltuaista – tahranpoiston legendat testissä

Navetan pesun tilaa yleensä nainen