Volkswagenin juuret ovat Hitlerin Saksassa. Volkswageneiden suunnittelun pohjana oli diktaattorin näkemys halvasta ja edullisesta kansanautosta.
Tiukkojen reunaehtojen tuloksena syntyi Volkswagen, jonka tuotanto ehti käynnistyä juuri ennen toista maailmansotaa. Sodan jälkeen auto valloitti maailman Kupla-Volkkarin nimellä.
Kuplan valmistus jatkui Saksassa vuoteen 1974, mutta muualla viimeiset Kupla-linjat lakkasivat toimimasta vasta 1990 luvun alussa. Kaikkiaan niitä tehtiin 21 miljoonaa kappaletta.
Nyt Volkswagen on jälkeen suuren mullistuksen kourissa. Muiden autovalmistajien tapaan se hakee uuttaa vauhtia sähköautoista.
Volkswagenin uusi ID.3 täyssähköauto on otettu hyvin vastaan. Se siivittää muutosta, jonka mukaisesti vuoteen 2030 mennessä sähköautojen osuus yhtiön myynnistä on 60 prosenttia Euroopassa.
Samalla yhtiö siirtyy yhä enemmän autojen valmistajasta ohjelmistopohjaisia liikkumispalveluja tarjoavaksi konserniksi.
Ehkä tähän muutokseen liittyen yhtiön kotisivuille ilmestyi maanantaina tieto, että Volkswagen aikoo muuttaa Yhdysvalloissa nimensä Voltswagen Americaksi.
Tiedotteen mukaan Voltswagen-logolla varustetaan yhtiön sähköautot. Perinteinen Volkswagen-nimi säilyy polttomoottoriautojen keulalla.
Yhtiön nimen muutos kertoo sitoutumisesta sähköautoiluun. Muutos on tarkoitus toteuttaa jo toukokuussa.