Koneet & autot

Osa autoilijoista vaihtaa autoon ensin vanhat kesärenkaat – uudet otetaan käyttöön, kun asfaltti tasoittuu

Kesärenkaiden vaihto on nyt kuumimmillaan. Uusien renkaiden ostajat miettivät sekä renkaan ominaisuuksia että hintaa.
Timo Aalto
Jari Oranen asensi kesärenkaita viime viikolla Seinäjoen Vianorilla.

Kevät etenee ja talvirenkaita vaihdetaan kesärenkaisiin kovalla kiireellä. Nastarenkaiden varsinainen käyttöaika päättyi maaliskuun lopussa.

Rengasliikkeissä sesonki on kiivaimmillaan, kun renkaita sekä myydään että vaihdetaan autoihin.

Uusien renkaiden valinnassa painavat monet asiat, kertoo Vianorin Seinäjoen palvelupisteen päällikkö Markku Erkko.

”Jotkut painottavat renkaiden ominaisuuksia ja toiset hintaa, osalle taas renkaiden turvallisuus merkitsee eniten. Myös rengasmelu nousee keskusteluissa usein esiin, ja lisäksi on aina ryhmä, joka tulee ostamaan testivoittajaa.”

Viime aikoina on lisääntynyt ekologisten asioiden arvostus. Se tarkoittaa, että asiakas haluaa ostaa renkaat, joiden vierintävastus on mahdollisimman alhainen.

”Tällä haetaan polttoaineen kulutuksen pienenemistä. Asia korostuu varsinkin enemmän autoilevilla”, Erkko kertoo.

Osa siirtää uusien kesärenkaiden oston toukokuun puolenvälin tienoille, jolloin asfaltti ei ole niin renkaita syövää kuin alkukeväästä.

”Jos vanhojen kesärenkaiden kunto sallii, niillä voi ajaa ajella hetken aikaa ja ostaa uudet asfaltin pinnan muututtua lämpötilan nousemisen myötä.”

Autoilijat vaihtavat renkaat yleensä riittävän ajoissa. Nykyään on harvinaista, että renkaiden langat näkyvät vaihtoon tullessa.

”On hyvä, ettei renkailla ajeta niin kauan, että ne ovat aidossa räjähdysvaarassa. Sillä on suuri merkitys turvallisuuteen”, Erkko sanoo.

Palveluspisteen päällikkö painottaa, ettei kitkarenkailla ajaminen kesällä ole suositeltavaa.

”Ne laskevat turvallisuutta huomattavasti kesärenkaisiin verrattuna. Kitkarenkaiden toimivuus on märällä asfaltilla todella huono, mikä pidentää jarrutusmatkaa ja vähentää pitoa. Tällaisella pinnalla jopa huonot kesärenkaat toimivat paremmin.”

”Kutakuinkin samat sanat pätevät talvirenkaisiin, joista on nastat nypitty irti. Onneksi tämä tapa on ollut viime vuosina vähenemään päin.”

Viime talvena autoiltiin ensimmäistä kertaa uuden tieliikennelain aikaan. Lakimuutos tarkoitti sitä, että talvirenkaiden käyttöpakko säädettiin marraskuusta maaliskuuhun, jos keli sitä edellyttää. Aiemmassa laissa talvirengaspakko oli voimassa joulukuusta helmikuuhun riippumatta ajokelistä.

Erkon mukaan lakiuudistus ei vaikuttanut rengaskauppaan.

”Se ei vähentänyt talvirenkaiden myyntiä. Meidän osaltamme kauppaa tehtiin jopa enemmän kuin parina aiempana talvena, mihin suurin syy lienee lumisissa keliolosuhteissa.”

Eteläpohjalaisliikkeestä myytiin jälleen selkeästi enemmän nasta- kuin kitkarenkaita.

”Nastarenkaiden osuus kaupasta on noin 90 prosenttia. Kitkarenkaita myytiin kuitenkin kohtuullisesti ennen talven tuloa, mihin vaikuttimina olivat todennäköisesti aiempien vuosien lauhat talvet”, Erkko sanoo.

Hän muistuttaa myös rengaspaineiden tarkastamisen tärkeydestä.

”Rengaspaineet ovat hyvä tarkastaa säännöllisesti. Se lisää turvallisuutta, pidentää renkaiden käyttöikää sekä vähentää polttoaineen kulutusta.”

”Muistan tähän liittyen myös hauskan tapahtuman, kun asia­kas pyysi laittamaan renkaat täyteen. Sillä kertaa emme toimineet aivan asiakkaan toiveen mukaan, vaan laitoimme renkaisiin vain oikeat ilmanpaineet”, Erkko hymyilee.

Osa siirtää uusien kesärenkaiden oston toukokuun puolenvälin tienoille, jolloin asfaltti ei ole niin renkaita syövää kuin alkukeväästä.

Lue lisää

Vanha talvirengas voi pettää

Nastarenkaat uusitaan liian myöhään – urasyvyyteen ei kannata luottaa

Vaihtosesonki venyy keväällä pitemmäksi kuin syksyllä: "Joku haluaa kesärenkaat maaliskuun alussa, joku ajaa kitkarenkailla juhannukseen"

Älä myy tunnelmaa, vaan renkaat halvalla