Koneet & autot

Koneviesti: Liima ja teippi voivat olla vaihtoehto koneiden osien hitsaamiselle – niitä käytetään jopa vaurioiden korjaamiseen

Koneiden metalliosia on perinteisesti liitetty hitsaamalla tai käytetty mekaanisia liitoksia. Nyt kuitenkin liimaus ja teippaus ovat yleistyneet vaihtoehtoisina liittämismenetelminä.
Marko Taavila
Liimaaminen ja teippaaminen yleistyvät vaihtoehtoisina kiinnitysmenetelminä koneiden osien liitoksissa.

Metallikappaleita voidaan kiinnittää lujasti toisiinsa liimauksen ja teippauksen avulla. Tuotekehityksen myötä epäilykset kyseisten liitäntämenetelmien kohdalla ovat vähitellen hälvenneet, ja liimoja sekä teippejä käytetään teollisen kokoonpanon lisäksi jopa vaurioiden korjaamiseen.

Suomen 3M Oy:n autotuotteiden teknisen asiantuntijan Jari Salovuoren mukaan suuntaus näkyy myös huolto- ja korjauspuolella uusien työkone- ja ajoneuvomallistojen tulon myötä.

Koneiden ja ajoneuvojen metalliosille sopivat akryyli- ja epoksipohjaiset kovat liimat. Kahden komponentin aineista muodostuu liitoksia, joiden lujuus lähenee hitsaussaumoja.

Elastisuutta vaativiin kohteisiin käytetään puolestaan polyuretaani- tai polymeeripohjaisia liima- ja saumausmassoja, joita kutsutaan yleisesti sikaflexiksi niitä valmistavan Sika AG:n mukaan. Vastaavia tuotteita valmistavat myös muun muassa 3M sekä Kiilto Oy.

Metalliosien yhdistämiseen käyvät myös kaksipuoleiset teollisuusteipit, jotka tarttuvat pintaan tasaisesti ja muodostavat yhdistettävien kappaleiden välille yhtäläisen sauman. Kaupallisissa teipeissä liima-aine on akryyliä tai kumihartsi.

Teollisuusteipit kestävät hyvin sääolojen aiheuttamia lämpötilan vaihteluita, ja huolellisesti tehty teippiliitos säilyttää vahvuutensa jopa vuosikausia. Liimoihin verrattuna teippien etuna on tarkka leikattavuus määrämittaan, välitön tarttuminen sekä helpompi paikoilleen asentaminen.

Huomioitavaa kuitenkin on, että kovassa pakkasessa teippien joustavuus ja iskunkestävyys heikkenee. Juoksevan liimanesteen valttina puolestaan on se, että liima-aine asettuu paremmin pintojen pieniinkin koloihin.

Kaksikomponenttisten liimojen kuivuminen kestää huoneenlämmössä noin vuorokauden, mutta tarvittaessa kuivumista voi nopeuttaa noin puoleen tuntiin esimerkiksi kuumailmapuhaltimen tai infrapunalampun avulla.

Kylmissä tiloissa työskenneltäessä liimojen kuivuminen voi kestää useamman vuorokauden. Teipit puolestaan kiinnittyvät 50 prosenttisesti jo 20 minuutissa, mutta täyteen kiinnittymisasteeseen saattaa kulua jopa kolme vuorokautta.

Metalliliitoksiin käytettävien liimojen ja teippien ominaisuudet vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi jäykkyyttä tai joustavuutta vaativiin kohteisiin on myynnissä lukuisia eri tuotteita, jolloin edessä on valinnan vaikeus.

Vaihtoehtoja lisää myös metallilaatujen sekä muiden materiaalien paljous. Valintaa tehdessä onkin ratkaisevaa tietää, mitä liitetään ja minne.

Epäonnistuneen liimauksen syy voi johtua esimerkiksi käyttökohteeseen sopimattomasta liima-aineesta. Hyvä tapa onkin kokeilla liimaa tai teippiä aluksi pienellä pinta-alalla. Myös yhdistettävien pintojen puutteellinen esikäsittely voi aiheuttaa ongelmia osien yhdistämisessä.

Mitä toimenpiteitä liitoskohdille pitää tehdä ennen osien yhdistämistä? Entä mitä etuja ja rajoitteita liimauksella ja teippauksella on hitsaussaumoihin verrattuna?

Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta!

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat KV Plus Tilaaja -artikkelit:

Momentinmuuntimen rikkoontumisen voi havaita ennakolta – tarkkaile näitä kuutta oiretta

Tasavirtalaturi voi tarvita polarisointia, jos akku on ollut pitkään irrotettuna – näin teet laturin polarisoinnin

Perävaunun jarrujen kunnostuksessa selviää helpoiten korvaamalla kaikki jarruosat uusilla – jo 500 eurolla voi uudistaa jarrujärjestelmän

Lue lisää

”Nuoret ruuvaavat mieluummin Audeja”

Lapin soratiestöllä vaikein kelirikko vuosiin – 12 tonnin painorajoituksia on asetettu yli 1 000 tiekilometrille, joista 730 kilometriä on sorateillä

Tällaisia kuskeja suomalaiset pelkäävät liikenteessä – yksittäisen kuljettajan näkökulmasta ajonopeuden noston vaikutukset ovat selkeitä

Päijänneajon tuplavoittaja Eemil Pohjola tähyää MM-sarjaan, jos rahat riittävät ja korona suo – Katso videolta, kuinka kulkee kelirikkoisella motocrossradalla