Koneet & autot

Pirteän Polestarin ajamiseen riittää yksi poljin – uusi sähköauto lupailee jopa 470 kilometrin toimintasädettä

Kiihtyvyyttä auton yli 400 hevosvoimasta irtoaa enemmän kuin tarpeeksi.
Jarmo Palokallio
Uusi täyssähköinen Polestar 2 kerää katseita. Sen toimintasäde on jopa 470 kilometriä.

Polestar avaa pelin Suomessa kiinnostavalla ja viimeisen päälle mietityllä täyssähköautolla. Polestarin ajaminen onnistuu pelkän kaasupolkimen turvin.

Polestarin tarina alkoi 1990-luvulla ruotsalaisesta ratasarjasta. Volvo osti yhtiön vuonna 2015. Muutamaa vuotta myöhemmin Polestar jatkoi itsenäisenä merkkinä, jonka tuotteina olivat korkeatasoiset sähköautot.

Vuonna 2019 esitelty Polestar 1 toimi hyvänä käyntikorttina. Se oli urheilullinen kaksiovinen ladattava hybridi, joka perustui Volvo S90:n rakenteeseen.

Nelivetoisessa autossa oli tehoa 600 hevosvoimaa ja sen toimintamatka pelkällä sähköllä oli noin 150 kilometriä.

Nyt esiteltävä täyssähköinen Polestar 2 avaa ovia laajemmille markkinoille. Siinä ovia on 4. Se siis voittaa käytännöllisyydessä sen minkä se tyylissä ykköselle menettää.

Polestar 2 jakaa saman alusrakenteen Volvo XC40:n kanssa. Myös tekniikka on Volvolta.

Muotoilu ja monet yksityiskohdat sen sijaan ovat Polestarin omaa, mikä tekee autosta selkeästi erottuvan. Sulavalinjainen kokonaisuus kerää liikenteessä väistämättä katseita.

Polestarin yksityiskohdat on mietitty huolella. Auto tunnistaa avaimen kanssa lähestyvän kuskin ja käynnistyy itsekseen, kun kuski istahtaa istuimelleen.

Auto sammuu vastaavasti kuskin noustessa autosta.

Myös autolla ajamisesta on tehty helppoa. Hallintalaitteet ovat Volvosta tuttuja.

Kaasupoljin ja vierintäenergian talteenotto on viritetty niin, että jarrupoljinta ei juuri tarvitse. Kun kuski hellittää jalkaa kaasulta, auton hidastaa riittävästi.

Rullauksen kanssa on aluksi vähän opettelua, mutta siihen tottuu nopeasti. MT:n reilun parin sadan kilometrin koeajolla jarrupolkimeen ei tarvinnut koskea.

Mukautuvasta vakionopeudensäätimestä ihan täysiä pisteitä ei irronnut. Jos vauhti pysähtyi tai hidastui tuntuvasti esimerkiksi edestä kääntyvän auton takia, Polestar alkoi hiipiä takaisin matkanopeuteen todella hitaasti.

Ehkä se säästi sähköä. Eikä siinä mitään, jos takaa ei tullut tulijoita.

Kiihtyvyyttä auton yli 400 hevosvoimasta irtoaa enemmän kuin tarpeeksi. Jos tallan polkee pohjaan, auto tempaisee 100 kilometrin tuntivauhtiin alle 5 sekunnissa.

Siinä tuntuu, että paikat irtoaa hampaista.

Performance -paketin valinneille ostajille luvassa on muun muassa 20 tuuman vanteet, kullanväriset jarrusatulat ja keltaiset turvavyöt. Nekin Volvoista tutut.

Aivan uutta Polestarissa on Googlen kanssa kehitetty Android-tietoviihdejärjestelmä. Se tottelee periaatteessa myös ääntä, mutta ainakin koeajossa autolla oli suuria vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi Turku -sanaa.

Autolle luvataan jopa 470 kilometrin toimintamatkaa. Noin 220 kilometrin, akun varausta syövää moottoritietä sisältäneen koeajolenkin jälkeen akuissa oli jäljellä 53 prosenttia, joten yli 400 kilometrin toimintasäde näyttäisi olevan mahdollinen myös käytännössä.

Auton vetokyky on 1500 kiloa.

Polestar 2:n lataus 11 kW:n teholla vie 8 tuntia. Pikalataus 80 prosenttiin 150 kilowatilla vie noin 40 minuuttia.

Polestar 2:n myynti alkaa 60 000 euron nelivedolla. Sen toimitukset alkavat syksyllä. Myöhemmin on luvassa edullisempi kaksivetoinen malli.

Polestarin myynti painottuu verkkokauppaan. Autot toimitetaan ja huolletaan Volvon jälleenmyyntiverkoston kautta.

Lue lisää

Koneviesti: Volvo esitteli vuonna 1973 uuden N-mallisarjansa – nokallinen auto antoi valmistajalle ja liikennöitsijälle merkittäviä etuja

Volvo sähköistää katumaastureitaan vauhdilla

Autoni on teini-iässä, kohta myös saappaat

Volvon kaikkiin uusiin automalleihin tulee sähkömoottori