Koneet & autot

Koneviesti: Mantsinen Groupin menestystaival alkoi traktoriurakoinnista – nyt maailmanlaajuinen liikevaihto on jo lähes 90 miljoonaa

Pohjois-Karjalassa toimiva Mantsinen Group on erikoistunut materiaalinkäsittelykoneiden valmistukseen sekä logistiikkapalveluiden tarjoamiseen. Vuonna 2020 yritys palkittiin Vuoden perheyritys -palkinnolla.
Matti Turtiainen
Huoltopäällikkö Mikko Mantsinen toimii Mantsinen Groupin kalustopäällikkö. Mantsinen kuuluu perheyhtiön toiseen sukupolveen, ja on ollut yrityksen toiminnassa mukana nuoresta miehestä alkaen.

Mantsinen Group tehdas sijaitsee Ylämyllyllä, Liperissä. Tehtaalla valmistetaan satamissa ja tehtailla käytettäviä materiaalinkäsittelykoneita.

Materiaalinkäsittelykoneiden lisäksi yritys tarjoaa logistiikkapalveluja ja huolehtii muun muassa materiaalinkäsittelystä Metsä Groupin Äänekosken Biotuotetehtaalla sekä Rauman sahalla ja sellutehtaalla. Yhtiön toimitusjohtajana toimii Mia Mantsinen ja kalustopäällikkönä Mikko Mantsinen.

Mantsinen Group sai alkunsa vuonna 1963, kun veljekset Veli ja Juhani Mantsinen aloittivat halkourakoinnin perheen Porsche-traktorilla ja peräkärryllä.

Halkourakoinnin jälkeen veljekset kehittivät vanhempiensa maatilaelinkeinoa vuokramaita viljelemällä ja karjaa sekä sikoja kasvattamalla. Maanviljelyn ohella veljekset panostivat puu-urakointiin tekemällä vuonna 1974 sopimuksen Uimaharjun Enzo Gutzeitin tehtaiden kanssa.

Sittemmin puulogistiikasta alkanut urakointi on Uimaharjulla kasvanut niin, että tällä hetkellä Mantsinen huolehtii kaikista tehtaan sisäisistä urakoinneista. ”Sitten meille alkoi tulla rautatieterminaaleja hoidettavaksi, kun uittopuu siirtyi rautateille ja tuontipuulle perustettiin liikennettä tasaavia terminaaleja itärajalle”, Mikko Mantsinen kertoo yrityksen taustoista.

Koska tehtaiden puuhuoltoa tapahtuu ympäri vuoden ja myös lähes vuorokauden ympäri, koneet ovat kovilla. Mantsisella on ollut alusta asti mukana toiminnassa hitsareita, jotka huoltavat koneita tarvittaessa. Lisäksi paikallisia pajoja oli hyödynnetty koneiden kehityksessä ja korjaamisessa.

Metsäyhtiöiden mukana Mantsisen toiminta laajeni myös ulkomaille. Aluksi toiminta laajeni Baltiaan ja sen jälkeen Venäjälle, jossa Mantsisen hoidettavana on useammankin metsäteollisuuskohteen logistiikkapalvelut. Baltian toiminta hiipui, mutta sen vaikutuksesta kehittyi Mantsisen satamannosturinvalmistus. ”Baltiassa lastattiin laivoja, ja kuormainkehitys jalostui oikeastaan siellä. Kaupasta kun ei oikein löytynyt sopivia koneita”, Mantsinen sanoo.

Mantsisen oma nosturituotanto alkoi kaivukoneiden parantamisella. Yritys osti Hitachilta kaivukoneiden ylävaunut ilman puomeja, jonka jälkeen nosturien loppuosa rakennettiin itse. Tuotekehitys on tästä edennyt asiakkaiden kysynnän mukaan isompiin laitteisiin sekä sähkökäyttöisiin koneisiin.

Katso video, jossa Mikko Mantsinen esittelee materiaalinkäsittely-­nostureiden tekniikkaa! Lue Mantsisen tarina kokonaan Koneviestin nettisivuilta!

Lue lisää

Poliisin vinkit juhannuksen liikenteeseen: maltti on valttia ja pidetään korkki kiinni

Koeajo: Teslan Model 3 kiihtyy nollasta sataan aivastuksen nopeudella

IKH irlantilaisille 199,3 miljoonalla eurolla

Audi lopettaa bensiini- ja dieselautojen valmistuksen vuoteen 2033 mennessä