Koneet & autot

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa

Rengaspaineita tulisi tarkkailla säännöllisesti ja auton käyttötarpeen mukaan.
Liikenneturvan edustajan mukaan renkaiden nopeampaa kulumista selittää muun muassa sähkömoottoreiden suurempi vääntö. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa, kerrotaan LähiTapiolan tiedotteessa.

Liikenneturvan yhteyspäällikön Tapio Heiskasen mukaan renkaiden nopeampaa kulumista selittää sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja auton akkujen paino.

"Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton", Heiskanen sanoo tiedotteessa.

Auton akun painon vuoksi myös auton renkailta vaaditaan parempaa kantavuutta ja pitokykyä.

"Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi", kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Ajoturvallisuuden tähden suositellaan, että kaikki renkaat olisivat keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa.

Alaviirin mukaan rengaspaineita tulisi tarkkailla säännöllisesti ja auton käyttötarpeen mukaan. Jos autossa on raskas lasti, tulisi renkaiden ilmanpainetta lisätä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Alaviirin mukaan rengaspaineella on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen ja rengasmeluun.

Liikenneturvan mukaan noin joka kuudennessa kuolonkolarissa mukana olleessa ajoneuvossa on jokin renkaisiin liittyvä riski.

Lue lisää

Koeajo: Teslan Model 3 kiihtyy nollasta sataan aivastuksen nopeudella

Retro-Mini iskee kattoteltalla matkailuautobuumiin

Autonrenkaat pitäisi vaihtaa samalla kertaa, vähintään samalla akselilla olevat – peräkärryjen ikivanhat renkaat onnettomuusriski

Opelin ikoni palaa sähköisenä, mutta myyntiin malli ei pääse