Koneet & autot

Koneviesti: 90-vuotiaasta Sisusta riittää tarinoita kerrottavaksi – uudet ratkaisut testattiin asiakkailla

Suomalaisia Sisu-kuorma-autoja on valmistettu yli 50 000 kappaletta. Kahden pienen autokoritehtaan yhdistymisestä liikkeelle lähtenyt yritys kasvoi pikkuhiljaa suomalaisten sydäntä lähellä olevaksi automerkiksi, josta riittää tarinoita.
Valmistaja
Sisujen valmistuksen aloitti Oy Suomen Autoteollisuus Ab, jonka ensimmäinen toimipaikka sijaitsi Vallilassa, Helsingissä. Autojen valmistus siirtyi sotien jälkeen Karjaalle, mutta Helsingissä toiminta jatkui 1980-luvulle asti.

Oy Suomen Autoteollisuus Ab perustettiin 1.4.1931. Alkuvaiheessa Sisu ei ollut vielä yrityksen eikä sen tuotteiden virallinen nimi. Vasta myöhemmin yrityksen nimeen otettiin sen valmistamille autoille yleisökilpailun perusteella valittu nimi Sisu. Yrityksen perustamisesta ehti kulua yli vuosi ennen kuin ensimmäiset Sisu-nimiset autot valmistuivat. Tämä tapahtui heinäkuussa 1932.

Sodan jälkeen kotimaisten kuorma-autojen kysyntä lisääntyi voimakkaasti. Tällöin kaupunkialueella sijaitseva tehdas jäi liian pieneksi, ja uusi tehdas rakennettiin Karjaalle. Myöhemmin toiminta laajeni myös Hämeenlinnaan, kun vuonna 1968 Vanajan Autotehdas Oy yhdistyi fuusion myötä Suomen Autoteollisuuteen.

Osien ajoittaiset saatavuusvaikeudet olivat Sisun ongelmana ensimmäisten vuosikymmenten ajan. Pienenä valmistaja Sisu joutui elämään tavarantoimittajien kanssa kädestä suuhun. Jos tavarantoimittaja oli saanut tilauksen suurelta asiakkaaltaan, myytiin osat sinne. Pienet yritykset saivat mitä jäljelle jäi – tai joutuvat odottamaan, että osia valmistettiin lisää. Odottelun aikana pienen tehtaan kokoonpanolinjalta loppuivat osat. Puutteita paikattiin jollain sopivalla vaihtoehdolla, jos vain pystyttiin. Pahimmillaan osien puute oli heti sodan jälkeen, mutta vielä 1950-luvullakin autojen valmistus sakkasi osapulan vuoksi.

Pahimmat vaikeudet ovat liittyneet moottorien saatavuuteen. Moottoritoimitusten viivästyminen Englannista johti muun muassa siihen, että 1970-luvun puolenvälin paikkeilla asiakkaat joutuivat odottamaan tilaustaan vuoden verran. Myös moottorivalinnat laittoivat kapuloita rattaisiin – aluksi autoissa käytettiin Leyland-moottoreita, jotka toimivat, mutta eivät olleet kilpailukykyisiä esimerkiksi ruotsalaisiin moottoreihin verrattuna. Leylandin jälkeen olleissa Rolls-Royce-moottoreissa tehoa riitti, mutta luotettavuuden kanssa oli ongelmia. 1980-luvulla Sisu otti käyttöön Cummins-moottorit, joiden myötä myös moottoriongelmista päästiin pitkäksi aikaa eroon.

Sisu oli pieni yritys, jonka monet työntekijät tunsivat tehtaan tuotteet läpikotaisin ja olivat hyvin omistautuneita työlleen. Yrityksen pienen koon ansiosta yrityksessä oli aina työntekijöitä, jotka pystyivät auttamaan asiakkaita heidän ongelmissaan. Sisusta kertovia tarinoita on muun muassa Juha Pärssisen toimesta koottu vuonna 1991 julkaistuun Kaikki pyörät pyörimään – 60 tositarinaa suomalaisesta Sisusta -kirjaan. Kertomuksissa käy hyvin ilmi Sisun asiakaskeskeinen yrityskulttuuri sekä asiakkaiden luottamus yrityksen valmistamiin autoihin. Pienellä autotehtaalla ei myöskään ollut koeajoratoja eikä mahdollisuutta valmistaa koesarjoja, joten autojen testaus hoidettiin luotettujen asiakkaiden voimin. Asiakkaat saivat testauspalkkioksi edullisemman auton tai uudemman mallin.

Millaisia tarinoita 90-vuotiaan Sisun historiaan mahtuu?

Lue lisää Koneviestin nettisivuilta!

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

M-Sisu-kuorma-auto aktiivikäytössä – lähes 2 miljoonan kilometrin Niittikoppi-Sisu (Tilaajille)

Lue lisää

Ranualla syntynyt jääkarhu, 450-kiloinen Sisu muutti Isoon-Britanniaan

Torniosta Tukholman seudulle päätynyt Marko Alamäki: "Kyllähän minun maailmankuvani olisi ollut paljon rajoittuneempi, jos en olisi lähtenyt reissuun Torniosta"

Koneviesti: Tällä Niittikoppi-Sisulla on takanaan lähes 40 vuotta ja 2 miljoonaa kilometriä – työkäyttö jatkuu

Hinaamisessa tarvitaan maalaisjärkeä: "Sisulla liikahtaa kaikki"