Koneet & autot

Volvo tähtää pelkkiin täyssähköautoihin nopealla aikataululla

Suuren 90-sarjan kartano-Volvon hybridiversiot jäävät siirtymävaiheen tuotteiksi.
Jarmo Palokallio
Volvo hallitsee ladattavien hybridien ja nelivetojen kauppaa Suomessa. 90-sarjasta löytyy myös kevythybridiversio bensamoottorilla.

Volvon 90-sarja jatkaa kunniakkaasti suurten ikonisten kartano-Volvojen perinteitä. Autojen latausmahdollisuus on nykyaikaa, mutta varsinaisesti Volvon tähtäimessä on nopea siirtyminen pelkästään täyssähköisiin ajoneuvoihin.

Siirtymäajaksi tarjolla olevat 90-sarjan lataushybridit antavat eittämättä rahalle hyvin vastinetta. Ne haastavat laadukasta premium-luokkaa omanaan pitäneet saksalaiskilpailijat.

Kaikkineen näiden suurten perheautojen myynti on viime vuosina kutistunut, mikä on koventanut kilpailua. Päästörajoitusten tiukkeneminen ravistelee dinosaurusluokkaa entisestään. Ainakin se pakottaa siirtymään sähköisiin voimalinjoihin.

Latausmahdollisuus painaa suurten Volvojen virallisen kulutuksen matalalle, mikä kohtuullistaa myös päästöihin sidoksissa olevaa verotusta ja sitä kautta auton hintaa. Siltä osin kyse on osin viherpesusta, sillä lopputulos on kiinni siitä, miten paljon akkuja ladataan.

Autoalan Tiedotuskeskuksen taannoisen tutkimuksen mukaan suurin osa lataushybridin omistajasta latasi autoa ahkerasta, mutta joukkoon mahtui niitäkin, jotka eivät autojaan ladanneet.

T8-version ajoakun kapasiteetti on 11,6 kilowattituntia. Tyhjän akun täyttäminen vie kuutisen tuntia.

Myös ajotarve vaikuttaa lopputulokseen. Jos kertamatkat jäävät muutamaan kymmeneen kilometriin, Volvo kulkee ladattuna lähinnä sähköllä. Virallisen mittaustavan mukaisella syklilläkin auton kulutus jää pariin litraan 100 kilometrillä.

Koeajossa V90:n 197 hevosvoimaisen kevythybridversionkin kulutus pysyi matka-ajossa alle 8 litrassa, mikä on auton kokoon nähden kohtuullisen hyvä suoritus.

Matkan pidetessä polttoaineen kulutus nousee väistämättä kovemmaksi, mitä se olisi kevyemmällä, akuttomalla autolla.

Suomessa Volvo hallitsee lataushybridien lisäksi nelivetoisten autojen kauppaa.

Vaikka Volvon moottorit ovat kutistuneet kaksilitraisiksi, tehoa niistä irtoaa rajusti. 90-sarjan T8-version moottorista on tehoa puristettu 390 hevosvoimaa, millä auto singahtaa nollasta 100 kilometriin tunnissa 5,3 sekunnissa.

Se on hyvä tulos pari tonnia painavalle autolle.

Auton kokoon liittyy sekä hyviä että huonoja puolia. Jos autoa käyttää lähinnä matka-ajoon ja tavaraa kulkee välillä paljon mukana, silloin Volvoa parempaa vaihtoehtoa on vaikea löytää.

Volvo on viimeistä nipukkaa myöten laadukas kokonaisuus, mikä sekä näkyy että tuntuu materiaalivalinnoissa. Myös hallintalaitteiden ja puheohjauksen toimivuus on parhaasta päästä.

Nopeuden noustessa Volvokaan ei silti ole täysin hiljainen, vaan Suomen karkeilta asfalttipinnoilta tunkee rengashuminaa sisälle asti.

Vaikeaksi autoilu menee, kun lähes viisi metriä pitkää ja pari metriä leveää autoa yrittää ujuttaa ahtaaseen parkkiruutuun. Siinä avuksi tulevat onneksi tarkat kamerat. Välillä auton ympäri näyttävä 360 asteen kamerakulma tulee oikeasti tarpeeseen.

Volvon laatu näkyy materiaalivalinnoissa.
Lue lisää

Vuokra-autoyhtiö Hertz tilaa Teslalta 100 000 autoa Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan

Sähköautot ovat moraaliposeerausta ja viherpesua, eikä niillä pelasteta maailmaa

Yle uutiset: Ajoneuvojen ja työkoneiden sähköistyminen ajoi lahtelaisyrityksen rajuun nousuun: "Tuotekehityksen osaajien haussa on haasteita"

Renault ja Terrafame aloittavat akkumateriaaleja koskevan yhteistyön – Terrafamen nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin alalla keskimäärin