Koneet & autot

Auton katalysaattorien varkaudet ovat lisääntyneet rajusti – sähkörälläkällä operaatio käy minuuteissa, röyhkeimmät liikkeellä jopa päiväsaikaan

Metallien hinnan nousu selittää varkaiden kiinnostuksen kasvua.
Jarkko Sirkiä
Katalysaattorivarkaudet ovat yleistyneet, kun kierrätysmetallien hinnat ovat nousseet.

Autojen katalysaattorivarkaudet ovat lisääntyneet rajusti viime vuosina. Varkaiden kiinnostus katalysaattoreihin on kasvanut samalla, kun kierrätysmetallien hinnat ovat nousseet.

Maailmalla katalysaattorivarkaudet ovat kiusanneet autoilijoita jo pitkään. Tämän vuoden aikana ne ovat yleistyneet myös Suomessa. Poliisin haaviin on jäänyt sekä kotimaisia että ulkomailta tulleita katalysaattorivarkaita.

Tavallisesti katalysaattori irtoaa autosta yöaikaan. Sähkörälläkällä tehtynä operaatio käy minuuteissa.

Katalysaattorit ovat haluttua kierrätystavaraa. Niiden sisältämät rhodium, palladium ja platina ovat nykyisin hyvin kalliita metalleja.

Kadun varteen yön yli jätettyjen autojen lisäksi katalysaattoreita on varastettu ensin isompia määriä esimerkiksi purkamoilta. Röyhkeimmät varkaat ovat vieneet katalysaattoreita myös päiväsaikaan autojen parkkipaikoilta.

”Varkaudet aiheuttavat merkittäviä aineellisia tuhoja, koska autosta rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja”, kertoo Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen.

”Lisävahingot syntyvät erityisesti siksi, että katalysaattori irrotetaan nopeasti."

Katalysaattoreita kierrätetään ja kaupataan Suomessa vuosittain arviolta yli 100 000. Määrä on suuri ja katalysaattorimarkkinan liiketoimintapotentiaali on merkittävä, mutta yritystoiminnan tulisi olla laillista.

Käytettyjen katalysaattoreiden alkuperä on syytä aina selvittää. Yritysten tulisi pidättäytyä ostamasta katalysaattoreita, jos herää pienikin epäilys siitä, että ne ovat varastettuja tai niiden kauppaan kytkeytyy harmaata taloutta.

Alan toimijoiden mukaan pallo on myös viranomaisilla tai sen lukuun työskentelevillä. Katsastuksessa puututaan jo nyt katalysaattoreihin, joiden toimintakykyä on syytä epäillä. Tarvittaessa tällaiset autot hylätään katsastuksessa.

Myös Tullilla tulisi olla riittävät resurssit puuttua käytettyjen katalysaattorien maastavientiin, jos niiden alkuperää ei voida varmistaa.

Suomessa käytetyt katalysaattorit voi luovuttaa maan ulkopuolelle kuljetettavaksi vain rekisteröityneelle jätekuljettajalle tai rekisteröityneelle välittäjälle tai toimijalle, jolla on ympäristö- ja jätteensiirtolupa.

”Myös sisämarkkinoiden pyhään sääntöön tavaroiden vapaasta liikkumisesta tulee voida puuttua, jos havaitaan rikollista toimintaa. Millekään alalle ei tarvita yhtään lisää harmaata taloutta. Tätä varmasti myös verottaja kannattaa lämpimästi”, pohtii Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Luonnollisesti myös kierrätysala kehittää omia käytäntöjään laittoman katalysaattorikaupan hillitsemiseksi. Kierrätysalan yritykset suhtautuvat myönteisesti läpinäkyvyyden lisäämiseen.

”Käteisen sijaan maksut voitaisiin hoitaa tilisiirtona. Jo nyt käteisen käyttöä rajoittavat muun muassa rahan turvalliseen säilyttämisen ja rahanpesun torjunnan asettamat vaatimukset”, arvioi David Hyytinen Suomen Katalysaattorikierrätyksestä.

Käteisen käytön poistuminen poistaisi joukon ongelmia. Osa kierrätysalan toimijoista on jo vapaaehtoisesti lopettanut käteisen käytön koko toiminnassaan. Samaa voitaisiin edellyttää lainsäädäntömuutoksella koko toimialalta.

Jalosen mukaan katalysaattorivarkauksiin liittyy myös petoksia. On viitteitä siitä, että esimerkiksi rahoitusyhtiöiden omistamista autoista olisi irrotettu katalysaattori hyötymismielessä. Tämän lisäksi on epäilyjä, että auton alkuperäinen katalysaattori olisi irrotettu ja myyty eteenpäin ja tilalle on hankittu edullisempi tarvikekatalysaattori.

Alkuperäiseen verrattuna tarvikekatalysaattori toimii huonommin, koska se sisältää niukalti kalliita alkuaineita. Toinen arveluttava keino on tyhjentää katalysaattori keramiikkamassasta, jonka pinnalla arvokkaat aineet ovat. Tämän jälkeen kuori hitsataan kiinni ja asennetaan takaisin paikalleen.

"Toimenpide on havaittavissa katsastuksessa visuaalisesti, ja sen tulisi olla havaittavissa myös päästömittauksessa. Tähän tulisi ehdottomasti puuttua katsastuksessa", Jalonen toteaa.

Katalysaattorin sisällä on terveydelle vaarallisia aineita, eikä sitä saa missään nimessä omatoimisesti purkaa. Katalysaattorin tyhjentäminen vapauttaa vaarallisia mikropartikkeleja eli nokea ja polttoainejäämiä edellä mainittujen alkuaineiden lisäksi.

Terveysriski on välitön ihokosketuksessa ja syntynyttä pölyä hengitettäessä. Pakokaasupäästöjä vähentävän katalysaattorin poistaminen tai vaihtaminen alkuperäistä huonompaan lisää merkittävästi auton päästöjä.

”Se on ihan päivän selvää, ettei se ole siellä turhan takia”, Kenraali toteaa.

Lue lisää

Yle uutiset: Katalysaattorivarkaat kiertävät Varsinais-Suomessa tiettyjä paikkoja – Turussa kiinnostaa Jyrkkälä ja Salossa Meriniitty

Yle uutiset: Katalysaattorivarkaudet jatkuvat Etelä-Karjalassa – kahdeksasta autosta varastettu katalysaattorit tällä viikolla

Yle uutiset: Katalysaattorivarkaita jälleen liikkeellä eri puolilla Pohjois-Savoa

Päihtyneet kuskit aiheuttivat yli kolmanneksen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista