Koneet & autot

Koneviesti: Timo Hyppönen rakensi itselleen pyöräkuormaajan – työläs projekti kesti kymmenen vuotta

Äänekoskelainen Timo Hyppönen on aina rakentanut erilaisia koneita mikroautoista ruohonleikkuriin. Yksi pitkäaikaisimmista projekteista oli oman pyöräkuormaajan suunnittelu ja rakentaminen, joka kesti vuosikymmenen.
Arto Turpeinen
Omatekoisen pyöräkuormaimen valmistaminen alkaa osien hankkimisella. Ensimmäinen oli Valmet 702:n hydraulipumppu. Perät ovat Toyota Dynasta.

Koneiden rakentelu vaati kiinnostusta, ja usein jo lapsuudessa hankittua kokemusta. Äänekoskelainen Timo Hyppönen aloitti nikkarointiuransa alle kymmenvuotiaana, kun hän kunnosti isänsä kanssa mopon. Muutamaa vuotta myöhemmin syntyi puikkokoneella kasaan hitsattu kolmipyöräisen rattiohjattava mönkijä.

Muihin projekteihin kuuluu mm. 1600-kuutioisella moottorilla varustettu putkiauto, joka myytiin Huutokauppakeisari-tv-ohjelmassa.

”Autojen jälkeen ajattelin, että jotain pihakonetta on ruvettava tekemään. Pyöräkuormaimessa haasteeksi muodostui hydrauliikan mukaan ottaminen. Kaikkiaan aikaa meni 10 vuotta. Kone onkin nimeltään 10 Years”, Hyppönen muistele

Omatekoisen pyöräkuormaimen valmistaminen alkaa osien hankkimisella. Ensimmäinen oli Valmet 702:n hydraulipumppu. Perät ovat Toyota Dynasta.

Ensin Hyppönen suunnitteli VW Jetan moottoria, mutta myöhemmin hän kuitenkin päätyi kutoskoneen mörinöihin. Suurelta osin 10 years -kuormaimen osista on valmistettu itse tai hankittu kierrätysmateriaaleista.

Hyppönen on suunnitellut 10 Years -kuormaanjansa kokonaisuudessaan itse. Mitään varsinaisia piirustuksia ei ollut, mutta mallia haettiin sarjatuotannossa olevista koneista. Myös hydrauli- ja sähköjärjestelmä on itse suunniteltu.

Kauempaa katsottuna kuormaimen viimeistely ei häpeä sarjavalmisteisille laitteille, mutta ohjaamossa tietty kotikutoisuus toki näkyy. Kuormausvakauden varmistamiseksi runko on valettu täyteen betonia.

Kuormaimen rakentaminen itse ja ilman valmiita suunnitelmia ei ole aivan helppo tehtävä. Myös Hyppönen joutui pohtimaan muutamaa asiaa hieman pidempään. Esimerkiksi puomiston mittasuhteet aiheuttivat pohdintaa.

Kymmenen vuoden projektin aikana Hyppönen rakensi kuormaajaansa aina iltaisin tunnin tai pari. Pieniä parannuksia on vielä luvassa esimerkiksi lisähydrauliikan ja vaihdelaatikon muodossa.

”En minä sitä yötä myöten tehnyt. Ehkä se oli semmoista omaakin aikaa”, Hyppönen kertoo.

Kun Hyppöseltä lopputuloksen äärellä tiedustelee, olisiko hän tehnyt rakentamisessa jotain toisin, on vastaus varsin mielenkiintoinen:

”Jos jotain tekisin toisin, niin en aloittaisi koko puuhaa ollenkaan. Oli siinä vaan hirveä homma. Pöllöähän tämä oli, mutta sen verran hullu pitää olla”, Hyppönen naurahtaa.

Lue Koneviestin nettisivuilta lisää Hyppösen rakennuskokemuksista!

Katso myös Hyppösen kommentit projektin etenemisestä videomuodossa Koneviestin sivuilta!

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:

Itsetehty 8x8-metsätraktori on erinomainen istutustaimien kuljetuksessa

Lietevaunu rakentaminen haponkestävästä teräksestä – kevyt lietevaunu säästää peltoa

Lue lisää

Kuormausta maatilalla kolmella erilaisella kuormaimella – Koneviesti vertaili eri konetyyppien ominaispiirteet

Koneviesti: Tunnetko kolmipyöräisen Scoopmobile-kuormaajan? – Jussi Peltosella näitä koneharvinaisuuksia on jo kolme

Moni asia voi mennä pieleen käytetyn pyöräkuormaimen ostossa – Koneviesti: Näin minimoit riskit

Rehuralli rullasi väkevästi Kruunupyyssä – pyöräkuormaaja levitti ja tiivisti nurmilastit