Perjantain 3.12. lehden jakelussa on häiriöitä. Näköislehti ja verkkosisällöt ovat toistaiseksi vapaasti luettavissa.
Koneet & autot

Yli neljännes kuljettajista ei pysähdy stop-merkin kohdalla – "Syy noudattamatta jättämiseen löytyy ratin takaa"

Liikenneturva tiedottaa, että stop-merkki tunnetaan kyllä, mutta kaikki eivät silti noudata sitä kuten kuuluisi.
Liikenneturva tarkkaili kuljettajien käyttäytymistä viime kesänä stop-merkkien kohdalla. LEHTIKUVA / Pekka Saski

Suomalaisista kuskeista hieman yli neljännes ei pysähdy stop-merkin kohdalla lain velvoittamalla tavalla, kertoo Liikenneturva.

Järjestön mukaan kuljettajien tietämättömyys liikennesäännöistä ei kuitenkaan ole virheen takana. Liikenneturvan teettämässä kyselytutkimuksessa yhdeksän kuljettajaa kymmenestä tiesi, että stop-merkki velvoittaa pysäyttämään ajoneuvon.

"Stop-merkki on tunnistettava ja toimintakehotteeltaan selvä. Valitettavasti edelleen näyttää riittävän kuljettajia, jotka omasta mielestään voivat rikkoa liikennesääntöjä", koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa järjestön tiedotteessa.

"On selvää, että syy stop-merkin noudattamatta jättämiseen löytyy ratin takaa, ei muualta."

Savolainen muistuttaa, että stop-merkki velvoittaa pysähtymään niin, etteivät ajoneuvon pyörät pyöri. Pelkkä hiljentäminen ei lain mukaan riitä.

Merkkiä käytetään usein vaarallisissa risteyksissä.

"Risteyksessä on voinut sattua paljon onnettomuuksia tai vaaratilanteita, joita pysähtymisvelvoitteella pyritään ehkäisemään ennalta", Savolainen sanoo.

"Risteyksessä voi olla huono näkemä, vilkas liikenne tai joku muu tarkkaavaisuutta vaativa syy."

Stop-merkin velvoittaman pysähtymisen paikka voidaan erikseen merkitä pysäytysviivalla. Jos viivaa ei ole, kuljettajan täytyy pysähtyä paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin suuntiin.

Rautatien tasoristeyksessä stop-merkki velvoittaa pysähtymään ennen tasoristeyksen ylittämistä viimeistään stop-merkin kohdalle.

Liikenneturva tarkkaili kuljettajien käyttäytymistä viime kesänä stop-merkkien kohdalla. Havaintoja tehtiin yhteensä yli 4  000 ympäri Suomen.

Kyselytutkimukseen liikennesäännöistä vastasi viime maaliskuussa noin tuhat henkilöä. Heistä neljä viidestä oli autoilevia. Kyselyn toteutti Kantar TNS.

Lue lisää

Suomalaisilla on vahvat perinteet pimeyden taltuttamiseen – tähän esineeseen kiteytyy valtava inhimillisyys

Bensan hinnan kipuraja ei ole vielä lähelläkään – tulos yllätti tutkijat

Nyt tarkkana liikenteessä: Ajokeli aamulla huono tai erittäin huono suuressa osassa Suomea

Ajaudumme vihreään energiakriisiin