Koneet & autot

Sähköautot jyräävät Vuoden Auto -kisan finaalissa: Katso värikäs lista finalisteista

Vuoden 27 uutuusautosta vain kahteen oli tarjolla pelkkä polttomoottori.
Jarmo Palokallio
Škoda Enyaq on yksi kuudesta Vuoden Auto -finalistista.

Sähköautot ottivat vihdoin vallan Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinnassa. Finaaliin tiensä raivanneista kuudesta ehdokkaasta kaikki ovat ladattavia.

Vuoden Auto -titteliä lähti tavoittelemaan 27 uutuusmallia, joista yli puolet oli sähköautoja. Pelkästään perinteiseen voimalinjaan luotti enää kaksi ehdokasta.

Uutuuksien valikoima oli todella värikäs. Mukaan mahtui autoja markkinoiden halvimmasta Dacia Sanderosta suuriin reippaasti yli 100 000 euroa maksaviin edustusautoihin. Tänä vuonna mukana oli myös ensimmäisenä täysin kiinalaisena automerkkinä Maxus.

Auto- ja liikennetoimittajat valitsivat finaaliin kuusi mallia. Ne ovat Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq.

Neljä kuudesta finalistista on täyssähköautoja ja loput kaksi ovat saatavissa lataushybridinä.

Tärkein valintaperuste tuomareilla on auton rahalle antama vastine. Sen lisäksi tuomarit painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, muotoilua, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta.

Voittaja selviää 16.12.

Lue lisää

Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä nousi 37 prosenttiin – täyssähköautojen autoveron poisto on lisännyt myyntiä

Moottoritie on myrkkyä myös Long Range Teslalle

Vähäpäästöisten autojen tuet jatkuvat – 200 euroa bensan vaihtamiseen etanoliksi ja 2 000 euroa sähköauton hankkimiseksi

Sähköautojen hankintatukea ja henkilöautojen muuntotukia jatketaan joulukuun ajan