Koneet & autot

Katso video: Truckmastersin kuorma-autoversio Hiluxista on työkalu kiireettömälle

Koneet & autot 13.01.2018

Kevytkuorma-autoksi muutettu avolava tuo veroetuja yrittäjälle


Markku Vuorikari
Offroad-paketilla varustettu Truckmasters taipuu tarvittaessa hankalampaankin maastoon.
Offroad-paketilla varustettu Truckmasters taipuu tarvittaessa hankalampaankin maastoon.
Markku Vuorikari
Kuorma-auton nopeusrajoitin puuttuu peliin
Kuorma-auton nopeusrajoitin puuttuu peliin
Markku Vuorikari
Offroad-paketilla varustettu Truckmaster on jyhkeä ilmestys.
Offroad-paketilla varustettu Truckmaster on jyhkeä ilmestys.
Markku Vuorikari
Säädettävä ilmajousitus nostaa Truckmastersin kantavuuden perus-Hiluxia paremmaksi. Nostokorkeus tuo avolavan kuormaukseen oman haasteensa.
Säädettävä ilmajousitus nostaa Truckmastersin kantavuuden perus-Hiluxia paremmaksi. Nostokorkeus tuo avolavan kuormaukseen oman haasteensa.

Yli 1 300 kilon kantavuus, hyvät maasto-ominaisuudet ja autovero pyöreä nolla. Papereiden perusteella Truckmasters OX on pätevän oloinen työkalu. Kääntöpuolella ovat kuitenkin kuorma-auton nopeudenrajoitin ja kuskilta vaadittava C1-luokan ajokortti.

Käytännössä Truckmasters OX on Toyota Hilux, joka uudistui perusteellisesti viime vuonna. Myös keulalla komeilee Toyotan logo, vaikka auton merkki virallisesti onkin Truckmasters.

Kuorma-autoksi rekisteröintiin vaadittavat muutostyöt on suunniteltu yhdessä Valmet Automotiven kanssa. Suurin ero perus-Hiluxiin on ilmajousitettu taka-akseli. Muutosten ansiosta auton kokonaismassa ylittää juuri ja juuri kuorma-autolta vaadittavan 3 500 kiloa.

Avolava-autojen muuttaminen kuorma-autoiksi on yksi luku autoveron välttelyn värikkäässä historiassa. Truckmastersin tapauksessa säästöä kertyy varustelusta riippuen jopa 25 000 euroa. Suurin hyöty tulee 5-paikkaista autoa tarvitsevalle. Säästöä syntyy myös vuotuisissa ajoneuvoveroissa. Yrittäjille tärkeä etu on mahdollisuus vähentää arvonlisävero auton koko hinnasta.

Truckmasters ei silti ole halpa auto. Perusmallin arvonlisäveroton hinta on 31 900 euroa ja koeajossa ollut huippumalli Offroad-paketilla keventää lompakkoa lähes 50 000 eurolla.

Jos kuorma-autokorttia ei ole taskussa, yritys tarjoaa mahdollisuutta suorittaa C1-luokan kortti kahden päivän pikakurssilla.

Ajossa Truckmasters on leppoisan rauhallinen. 150-hevosvoimainen moottori kuljettaa isoa avolavaa riittävästi, mutta räväkkää kiihtyvyyttä on turha odottaa. Isoista maastorenkaista huolimatta ohjauksen tunto on kohtuullisen hyvä. Myös melutaso pysyy vaimeana.

Ilman kuormaa jousitus on avolava-autoille tyypillisen pompottava. Kuljettajan työympäristö on muuten kohdallaan, mutta ratin etäisyyssäädön puute harmittaa varsinkin pitkiä kuskeja.

Näkyvyys on huippuluokkaa joka suuntaan ja isoista ulkomitoistaan huolimatta Truckmasters pyörii nurkissa ketterästi. Vetokykyä löytyy enimmillään 3 500 kiloa.

Tekniikka on perusvarmaa Toyotaa ja takuu kolme vuotta tai 100 000 kilometriä. Myös huollot hoituvat Toyotan verkostossa.

Vantaalla toimiva Truckmasters muutti jo edellisen sukupolven Hiluxeja kuorma-autoiksi. Yritys odottaa myyvänsä tänä vuonna noin 400 autoa eri puolille Suomea. Tavoite saattaa hyvinkin toteutua, koska jo marras-joulukuussa myytiin 150 Truckmastersia.

Truckmasters sopii kiireettömälle yrittäjälle, joka tarvitsee avolavaansa takapenkkejä. Toyotaan tottuneelle se ei tuota yllätyksiä. Kuorma-autosarjassa ainoa varsinainen kilpailija on Ford Ranger, jonka muutostöistä vastaa islantilaisperäinen Arctic Trucks.

Jos moottoritieajo on takapenkkejä tärkeämpää, kannattaa ostaa pakettiautoversio. Tarjontaa löytyy lähes joka merkiltä.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT