Koneet & autot

Yli kivien ja kallioiden Land Cruiserilla – ryömintäautomatiikka ja panssaripohja tulivat tarpeeseen

Toyota Land Cruiserin suurin heikkous on hinta, joka Style-varustelulla kipuaa yli 100 000 euroon.
Jarmo Palokallio
Neliveto, monipuoliset aputoiminnot ja 22 sentin maavara vievät pitkälle. Mukautuva iskunvaimennus säätää alustan jäykkyyttä automaattisesti olosuhteiden mukaan.

Metsälenkki alkaa kallion päälle kapuamisella. Kiven päällä on jäätä, jota peittää lumikerros. Siitä on miehenkin vaikea könytä ylös edes konttaamalla, saati auton.

Land Cruiser yrittää ensin nousua ryömintäautomatiikalla, mikä tarkoittaa sitä, että kuski pitää jalkansa poissa polkimilta. Tietokone tekee rajusti töitä yrittäessään etsiä pitoa pyörien alta.

Tehtävä on toivoton. Pitoa ei löydy, sillä jokainen yritys päätyy siihen, että pyörä kaapii alleen jään.

On pakko peruuttaa auto lähtöasemiin ja antaa sille alkuvauhti. Nyt homma toimii ja maastoauto kipuaa jäisen kallion päälle.

Mäen toisella puolella odottaa pitkä ja jyrkkä lasku laaksoon. Nyt ryömintäautomatiikka näyttää parhaat puolensa.

Auto etenee pettävän liukasta ja jyrkkää alamäkeä täysin hallitusti kuskin koskematta polkimiin. Riittää kun kuski antaa ratilla suunnan. Etenemisnopeuden hän voi säätää haluamakseen kiekkovalitsimella.

Tietokone tekee alamäessä taatusti töitä palkkansa eteen. Pyörät tottelevat sitä nätisti. Jarrut rutisevat kaikissa kulmissa ja tarpeen mukaan kone jakelee pyörille myös työntökäskyjä.

Mäen loppupuolella keskellä väylää odottaa reilun parinkymmenen sentin korkuinen maakivi. Sen ja lähimmän reunamännyn väliin jää juuri auton mentävä aukko. Maahantuojan edustaja kehottaa kuitenkin ajamaan suoraa kiven ylitse.

"Auton pohjassa on panssarit tällaisia tilanteita varten", hän perustelee.

Annan auton jatkaa suoraa kiven ylitse. Pohjassa kolisee, mutta suojaus kestää ja kivi jää taakse. Jos auto olisi ollut oma, reitinvalinta olisi ollut taatusti toinen.

Alhaalla laaksossa odottaa mudan ja murtuneen jään täyttämä rutakko. Edellä ajava Land Cruiser rypee vesiesteessä oikein kunnolla. Muistan, että edellisellä kerralla, noin 10 vuotta sitten, kyseiseen rutakkoon juuttuneen maastoauton irrottamiseen tarvittiin Ruotsin armeijan ylijäämäkalustoa.

Tällä kertaa Land Cruiser löytää lopulta sen verran pitoa pyöriensä alle, että se tempaisee itse itsensä irti kurimuksesta. Aivan tappioitta se ei kuitenkaan selviä. Toinen takaroiskeläppä jää mutaiselle taistelutantereelle.

Valitsen itse sellaisen ajoreitin, että vähintään yhden pyörän alla on koko ajan pitoa. Se kannattaa. Rutakon ylittäminen ei tuota autolle minkäänlaisia ongelmia.

Viimeisenä haasteena on pitkä ja jyrkkä ylämäki, joka on osin jäässä, osin pehmeä ja luminen. Olosuhteet ovat sellaiset, että moni maastoautona pidetty kulkuneuvo valuisi tuosta kokeesta perä edeltä takaisin.

Taktiikkana on ottaa pieni vauhti ja pitää se mäen päälle asti. Land Cruiser hoitaa hommansa kunnialla kotiin. Mäen ylitys onnistuu vaivatta, eikä kierroksia tarvitse nostaa juuri 2500 korkeammalle.

Käsillä on siis auto, jolla pääsee tarvittaessa minne vaan ja takaisin. Muillakin valmistajilla on vastaavia maastoautoksi luokiteltavia kulkuneuvoja. Toyotan mukaan niistä oikeastaan vain Land Roveria voi pitää Land Cruiserin todellisena kilpailijana.

Land Cruiserin varustelista kattaa kaikki nykyajan hienoudet. Esimerkiksi maastokamerajärjestelmä näyttää auton ympäristön lisäksi sen, mitä auton alla tapahtuu.

Land Cruiserin suurin heikkous on hinta. Viisipaikkaisen Land Cruiserin lähtöhinta on 68 364 euroa, mutta Style-varustelu nostaa sen yli 100 000 euroon. Kaksipaikkaisena karvalakkimallin hinta jää 51 432 euroon.

Lue lisää

Korean typerä ja hauska mammuttiauto – MT koeajoi Ssanyong Rextonin

Katso video: Näin Lada-mies kehuu uuden maasturinsa – "Huomiota tämä herättää vähän liiankin kanssa"

Tämän avolava-auton takapenkki maksaa 22 000 euroa

Maastoautoilun ikoni kahlaa perille vaikka lähes metrin syvyisessä purossa