Koneet & autot

Asiantuntijat: Dieselmoottorit tarpeen liikenteen päästöjen vähentämiseksi

Asiantuntijat uskovat polttomoottorin valtakauden jatkuvan vielä 2030-luvulla.
Jarmo Palokallio
Dieselmoottoreiden asema pysyy vakaana suurissa autoissa ja hyötyajoneuvoissa. Pienistä autoista ne katoavat typpipäästöjen kalliin poistotekniikan takia.

Autoalalla vallitsee hämmennys. Osa autonvalmistajista on hylkäämässä dieselmoottorit. Toiset taas pitävät dieseleitä selvästi mainettaan parempina.

"Dieseleillä on turhan huono maine. Niitä ollaan kieltämässä pelkän nimen perusteella", ihmettelee toimitusjohtaja Rami Kittilä Suomen Opelilta.

Kittilän mukaan dieseleitä on syyllistetty hiukkas- ja typpipäästöistä. Siltä osin keskustelua käydään vanhoista autoista. Uusien euro6-standardin mukaisten dieselautojen päästöt ovat kurissa.

"Tässä kannattaa muistaa, että vähän kuluttavilla dieselautoilla on suuri merkitys myös siinä, että liikenteen hiilidioksidipäästöjä on saatu laskemaan."

Dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 15 prosenttia pienemmät kuin vastaavan bensiinimoottorilla käyvän auton. Se perustuu dieselautojen hyvään hyötysuhteeseen.

Jos vertailuun otetaan mukaan sähköautot, silloin päästöjä on järkevä tarkastella elinkaarianalyysillä. Tosin sähköautoilla ajaminenkaan ei ole päästötöntä. Se riippuu siitä, millä sähkö on tehty. Keski-Euroopassa sähköautoja rasittaa hiilellä tapahtuva sähköntuotanto.

Kivihiilisähköllä kulkevan sähköauton elinkaaripäästöt ovat suuremmat kuin dieselautolla. Euroopan keskimääräisellä sähköntuotantosekoituksella sähköauton ja dieselauton päästöt menevät lähes tasan. Pelkästään uusiutuvaa energiaa käyttävän sähköauton päästöt ovat luonnollisesti perinteisiä polttoaineita käyttäviä autoja pienemmät.

Elinkaaren aikaiset päästöt ovat kiinni myös auton koosta. Saksalaistutkimuksen mukaan dieselmoottori on verrattain ympäristöystävällinen vaihtoehto suurten perheautojen luokassa. Se pesee esimerkiksi hybridivaihtoehdot elinkaaripäästöissä.

Myös suurten sähköautojen elinkaaren aikaiset päästöt ovat selvästi suuremmat kuin dieselautolla, jos sähköautoa ladataan keskimääräisellä sähköllä. Sähköauto nousee ykkösvaihtoehdoksi, jos sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla.

"Diesel pärjää hyvin elinkaarivertailussa. Sen sijaan ladattavat hybridit painivat bensa-autojen kanssa samassa sarjassa. Päästöjen vähentämiseksi tehokasta olisi siten lisätä biopolttoaineita", toteaa erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen tietokeskuksesta.

Suurten autojen valmistajat ovat siirtyneet hybriditekniikkaan, millä autojen laskennalliset päästöt on saatu kuriin. Saksalaistutkimukset antavat kuitenkin viitteitä siitä, etteivät autoilijat jaksa ladata hybrideitään, joten niiden edut menetetään.

Ladattavien hybridien todelliset kulutuslukemat ovat siis Saksassa olleet varsin suuria.

"Jos dieseleistä luovutaan, päästötavoitteisiin on todella vaikea päästä", näkee Kalenoja.

Dieselautojen ongelmat tiivistyvät hiukkas- ja typpipäästöihin. Ne on saatu kuriin uudella teknologialla, mutta se on niin kallista, ettei sitä kannata asentaa pieniin autoihin.

"Typen oksidipäästöjen pienentäminen rajaa pienet ja edulliset dieselit pois. Jäljelle jäävät suuret henkilöautot ja katumaasturit sekä hyötyliikenne", ennustaa Kalenoja.

Vanhojen dieseleiden päästöistä ongelmia aiheutuu lähinnä keskieurooppalaissa kaupungeissa. Osa niistä on kieltänyt keskustansa vanhoilta dieselautoilta. Myös Ruotsissa kaupungeille on annettu siihen mahdollisuus.

Kalenojan mukaan Pohjoismaissa ei ole moiseen tarvetta. Täällä dieselin päästöt pysyvät raja-arvojen sisällä.

EU:n tiukat päästövähennystavoitteet kohdistuvat etenkin liikenteeseen. Siltä osin toiveet on ladattu sähköautoihin.

Kalenojan mukaan niiden yleistyminen on toistaiseksi sääntelyn ja tukien varassa. Menee vielä vuosia ennen kuin sähköautojen hinnoittelu ja ominaisuudet alkavat oikeasti kiinnostaa kuluttajia.

Siksi vielä vuonna 2030 suurin osa autoista myydään perinteisillä polttomoottoreilla varustettuna.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hallituksen suunnittelema veronkiristys nostaa dieselin pumppuhintaa noin 6,5 sentillä litralta

Kysely: Enemmistö autonsa juuri myyneistä tai sitä parhaillaan myyvistä kuluttajista on kiinnostunut vaihtamaan sähkö- tai hybridiautoon viiden vuoden kuluessa

MTV: Polttoainevero nousee – Näin paljon se näkyy lompakossasi