Koneet & autot

Dieselin asema ei horju maa- ja metsätalouskoneissa – Linnavuoren moottoritehdas on toisen maailmansodan peruja

Rami Marjamäki

Diesel-moottorit ovat vastatuulessa Euroopan henkilöautoissa. Hiljattain muutamat kaupungit saivat EU:lta luvan ryhtyä rajoittamaan vanhojen diesel­autojen pääsyä ydinkeskustaan. Kieltoja perustellaan ilmanlaadulla ja vanhojen dieseleiden hiukkaspäästöillä.

Maa- ja metsätaloudessa samanlaista keskustelua ei käydä, eikä diesel­moottorin asema horju. Dieselille ei ole tällä hetkellä varteenotettavaa vaihtoehtoa, toteaa toimitusjohtaja Juha Tervala Agco Powerilta Nokian Linnavuoresta.

Uusiutuvia polttoaineita testataan, ja muun muassa kaasut kiinnostavat. Lupaavimpana Tervala pitää kuitenkin toisen polven biodieseleitä, jotka sopivat sellaisenaan uusiin moottoreihin.

Pari viikkoa sitten Valtra kertoi siirtyvänsä käyttämään Nesteen biodieseliä ensitankkauksissa.

”Sen sijaan 1990-luvun kasviöljyistä valmistetut biodieselit ovat jääneet pois. Niistä ei enää puhuta Suomessa eikä juuri Euroopassakaan”, Tervala kertoo.

Ensimmäiset biodieselit eivät ole riittävän tasalaatuisia, jotta moottoreiden päästövaatimukset voitaisiin kaikissa oloissa taata.

Linnavuoren kallion sisältä löytyi turvallinen paikka moottoritehtaalle.

Sähkön käyttö kariutuu akkutarpeisiin, mutta dieselhybridejä on jo käytössä muun muassa satamien kontinkäsittelyssä. Ennen tarvittiin kaksi isoa dieseliä, kun nyt pärjätään yhdellä pienemmällä ja akuilla tai super­kondensaattoreilla.

Maatalous- ja metsätöissä hybrideistä on harvoin merkittävää etua. Sen sijaan moottorin apulaitteissa sähkö yleistyy.

Komponenttien saatavuus kiusaa konevalmistajia muttei vielä moottori­tehdasta. Pulaa on etenkin hydrauliikan osista sekä renkaista ja vanteista.

”Tarkkana pitää olla, mutta toistaiseksi on selvitty moottoreiden kokoonpanoa järjestelemällä”, Tervala kertoo.

Tilanne alkoi tiukentua viime vuoden lopulla, ja Tervala arvelee, että ainakin tämä vuosi jatketaan näin.

Tervala on toiminut tehtaan johtajana runsaan vuoden sen jälkeen, kun moottoritehdasta pitkään luotsannut Eero Tomi jäi eläkkeelle.

Tervala on pitkän linjan moottorimiehiä, takana on 28 vuotta Linnavuoressa. Hän tuli töihin jo opiskeluaikana 1990-luvun alussa ja teki diplomityönsä tehtaalla. Likimain kaikki työt ovat tulleet tutuiksi. Viimeksi Tervala oli neljä vuotta Kiinassa.

Parin viikon päästä Linnavuoressa juhlitaan tehtaan 75-vuotista historiaa. Varsinainen juhlapäivä oli ja meni jo marraskuussa.

Moottoritehdas on toisen maailmansodan peruja, kun Kokkolaan siirretty Tampereen lentokonetehtaan moottoripaja haluttiin lähemmäs. Linnavuoren kallion sisältä löytyi turvallinen paikka moottoritehtaalle. Tuotanto käynnistyi vuonna 1944.

Valmetin ensimmäistä dieselmoottorilla varustettua 33D-mallia testattiin vuonna 1956. Se tuli markkinoille samana vuonna ja korvasi bensiinikäyttöisen Valmet 20 -mallin.

Moottoreiden päästöistä kohistiin nelisen vuotta sitten, kun ilmeni, että Linnavuoren moottoreissa oli käytetty säädöksissä ollutta porsaanreikää. Tervalaa kohu harmittaa, sillä moottorit olivat täysin määräysten mukaisia, viranomaisten hyväksymiä ja muut toimivat samoin.

Volkswagenin päästöhuijausten takia päästöihin kiinnitetään kuitenkin erityistä huomiota. Sveitsissä ja Yhdys­valtojen Atlantassa sijaitsevat pääkonttorit ovat ottaneet tiukan kannan, eikä minkäänlaisia riskejä oteta, Tervala toteaa.

Päästöt pitävät kuitenkin moottori­tehtaan lujilla. Vuodenvaihteessa tulevat voimaan taas uudet päästönormit, joissa lasketaan myös hiukkasten määrää. Ensi vaiheessa rajat koskevat isoja moottoreita, vuotta myöhemmin kaikkia.

Yhteistä on, että moottorin perään tarvitaan hiukkassuodatin.

Linnavuoren tehtaalla on tuotannon yhteydessä moottoreiden testausasema, joka vastaa VTT:n sertifioitua laitosta. Linjalta tulevia moottoreita testataan koko ajan ja varmistetaan, että moottorit pysyvät päästörajoissa.

Moottorien komponentteja on saatu ainakin toistaiseksi, mutta tarkkana pitää olla varsinkin, kun valmistusmäärät kasvavat voimakkaasti, sanoo toimitusjohtaja Juha Tervala.

Moottoritehtaan omistusta palloteltiin etenkin 1990-luvun lopulla, ja vuonna 2004 tehdas siirtyi yhdysvaltalaisen Agcon omistukseen. Tervala pitää ratkaisua onnenpotkuna tehtaalle.

Muutama moottorien valmistaja havitteli Linnavuorta, mutta se päätyi Agcolle, jolla ei ollut omaa moottoritehdasta.

Agco on investoinut Linnavuoreen toista sataa miljoonaa euroa vajaan 15 vuoden aikana. Samalla tuotantomäärät ovat kasvaneet moninkertaisiksi.

Viime vuonna tehtaalla valmistettiin 28 500 moottoria ja tänä vuonna päästään 33 000:een.

”Tulevat päästörajat selittävät osan lisäyksestä, kun moottoreita tehdään varastoon. Määrä jää kuitenkin paljon pienemmäksi kuin edellisessä päästö­vaatimusten muutoksessa”, Tervala sanoo.

Tuotannon kasvun takia yhtiö on palkannut yli sata uutta työntekijää vuoden aikana.

Nyt työntekijöitä on noin 750. Suurin osa on määräaikaisia ja vuokra­yhtiöiden kautta palkattuja.

”Näkymä on sittenkin aika lyhyt. Menekki saattaa laskea ensi vuonna.”

Tuotannon rajat eivät ole vielä vastassa. Tehdas pystyy kokoamaan 45 000 moottoria ilman merkittäviä investointeja, Tervala toteaa.

85 prosenttia moottoreista menee konsernin omiin traktorimerkkeihin, Valtraan, Massey-Fergusoniin ja Fend­tiin sekä Challengeriin. Kasvua haetaan talon ulkopuolelta muun muassa metsä­koneista ja puimureista.

Agco on perustanut kolme uutta moottoritehdasta, viimeisimmät Kiinaan ja Argentiinaan. Tuotekehitys on keskitetty kuitenkin Nokialle.

Tervalan mukaan robotiikka lisääntyy, ja lähivuosina on edessä mittavia muutoksia. Hän uskoo, että robotit ja ihmiset työskentelevät pian samalla linjalla, kun nyt robotit ovat aidan takana. Robotit hoitavat yksinkertaiset ja raskaat työvaiheet ja ihmiset vaativimmat.

Linnavuoren arkisto
Sodan jälkeen Linnavuoressa keskityttiin sotakorvaustuotteisiin. Ilmakompressorien tuotanto jatkui aina 1960-luvun alkuun.
Lue lisää

Varo vaarallisia virityksiä: "Kone alkoi nikotella, mutta mitään vikakoodia ei kumminkaan ilmaantunut – tutkimme laitteistoa ja havaitsimme, että sitä oli peukaloitu"

Mazdan uusi bensiinimoottori toimii dieselin periaatteella

Volkswagen-konserni joutuu lunastamaan peukaloidut dieselit takaisin Saksassa – koko ostohintaa ei tarvitse korvata

Talvi saattaa hyydyttää dieselkoneen – Koneviesti: Näin saat sen toimimaan myös talvella