Koneet & autot

Anne Berner: Tulevaisuudessa niukka biodiesel varataan rekoille, dieselautot vähenevät

Koneet & autot 07.04.2018

Liikenne- ja viestintäministeri ennustaa, että harvinaistuvien dieselautojen tilalle tulee sähkö- ja kaasuautoja.


Markku Vuorikari
Dieseliä ei ole uusiutuvien polttoaineiden maailmassa välttämättä yhtä runsaasti saatavilla kuin nyt, arvioi liikenneministeri Anne Berner.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner arvioi, että vuonna 2030 Suomen teillä huristelee vielä dieselpolttoaineella käyviä henkilöautoja, mutta nykyistä vähemmän.

"Fossiiliset polttoaineet tulisi vähä kerrassaan saada liikenteestä pois, jotta liikenteelle osoitetut CO2-päästövähennystavoitteet voitaisiin pitemmällä aikavälillä saavuttaa", ministeri kertoo MT:lle sähköpostitse.

Autoalan asiantuntijat arvioivat MT:n uutisessa, että dieselautoja tarvitaan päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.

Hallituksen tavoitteena on, että 2030 kaikki uudet autot olisivat sellaisia, jotka voivat hyödyntää polttoaineenaan jotakin muuta kuin fossiilista bensiiniä tai dieseliä.

Tulevaisuudessa dieselmoottorilla varustetut autot käyttäisivät siis uusiutuvaa polttoainetta.

"Koska uusiutuvaa dieseliä ei kuitenkaan välttämättä riitä sekä raskaan kaluston että henkilöautoliikenteen tarpeisiin, on nähtävillä, että dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä tulee Suomessakin vähenemään. Tilalle tulee todennäköisesti sähkö- ja kaasukäyttöisiä henkilöautoja", Berner arvioi.

Dieseleitä tuetaan jo nyt auto- ja ajoneuvoverojen kautta. Nämä verot ovat sitä alhaisempia, mitä vähemmän hiilidioksidipäästöjä auto tuottaa kilometriä kohti. Tätä kautta dieselauton verotus on keskimäärin vastaavaa bensiinikäyttöistä keveämpää.

Dieseleiden osuus uusista henkilöautoista nousi lähes 50 prosenttiin vuonna 2008, mutta on laskenut sittemmin noin 30 prosenttiin.

Dieselautojen erot suhteessa bensiiniautoihin ovat kaventumassa.

"Uusimpien autojen kohdalla alkaa olla ilmanlaadun kannalta samantekevää, onko kyseessä diesel- vai bensiinikäyttöinen auto. Toisaalta dieselautot ovat menettäneet energiatehokkuusetuaan bensiiniautoihin verrattuna. Bensiiniautotkin ovat kehittyneet entistä energiatehokkaammiksi, eivätkä dieselautot välttämättä enää pärjää bensiiniautoille yhtä hyvin tässä vertailussa kuin ennen vanhaan."

Entä pitäisikö dieselautoilua rajoittaa Suomessa terveyssyistä, kuten Keski-Euroopassa tehdään?

Suomessa ilmanlaadun terveydelle haitalliset raja-arvot ylittyvät harvoin ja lähinnä vain Helsingissä. Rajoituksia dieseleille ei ole pohdittu, Berner toteaa.

Helsinki on kuitenkin asettanut omia päästövaatimuksia omistamiensa yhtiöiden kilpailuttamalle bussiliikenteelle ja jäteautoille.

Lue myös:

Asiantuntijat: Dieselmoottorit tarpeen liikenteen päästöjen vähentämiseksi

Aiheeseen liittyvät artikkelit