Koneet & autot

Joka neljännessä tuulilasissa on vaurioita – Alle 35-vuotiailla autoilijoilla huonokuntoisimmat lasit

Koneet & autot 11.04.2018

Kiveniskemät ovat tavallisia tuulilasien vaurioita.


Pekka Fali
Tuulilasi on myös merkittävä osa kantavaa rakennetta.

Vauriokorjaukseen erikoistuneen Autoklinikan teettämästä kyselystä käy ilmi, että joka neljännen suomalaisen autossa on kiveniskemä. Vauriot tuulilasissa aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin.

Autoilijan kannattaa tarkkailla tuulilasinsa kuntoa aiempaa tarkemmin toukokuusta alkaen, jolloin katsastusmääräyksiä tiukennetaan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan tuulilasin liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio voi 20.5.2018 eteenpäin johtaa myös ajokieltoon hylkäyksen sijaan.

Autoklinikan helmikuussa teettämään kyselyyn vastanneista kaksi kolmasosaa ei ollut vielä kuullut tästä auton katsastukseen vaikuttavasta muutoksesta. Autoklinikan aluepäällikkö Markus Helkamäki uskoo, että autokorjaamojen jonot pysyvät toukokuussa maltillisina tiukennuksesta huolimatta.

"Vaurioitunut tuulilasi on huomioitu ennenkin katsastuksessa, ja meille on tuotu jonkin verran autoja korjattavaksi tuulilasivaurioista johtuvien hylkäysten vuoksi. Vaurion ei tarvitse olla edes kovin suuri. Kiveniskemä kuljettajan näkökentän alueella riittää katsastuksen hylkäyspäätöksen perusteeksi", Helkamäki sanoo.

Alle kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät saadaan korjattua useimmissa tapauksissa edullisesti. Sen sijaan halkeamat vaativat aina tuulilasin vaihdon, mikä tulee auton omistajalle huomattavasti kalliimmaksi. Hintataso nousee ilman vakuutusta satoihin euroihin tai jopa yli tuhanteen euroon.

"Kiveniskemä kannattaa aina korjata, sillä ennemmin tai myöhemmin se laajenee lämpötilavaihtelun, korin liikkeen ja tärinän seurauksena koko tuulilasin alueelle ulottuvaksi halkeamaksi", Helkamäki toteaa.

Autoklinikan kyselyn mukaan parhaiten tuulilasiin tuleviin vaurioihin ovat varautuneet yli 65-vuotiaat autoilijat. Heistä 65 prosentilla on tuulilasivakuutus. Heikoin tilanne on alle 35-vuotiailla, joilla tuulilasin korjauksen kattava vakuutus löytyy vain kolmasosalta.

Vakuutuksen kattavuus näkyy korjaamattomien kiveniskemien yleisyydessä: alle 35-vuotiaiden omistamissa autoissa peräti 40 prosentissa on kiveniskemä tuulilasissa. Yli 65-vuotiaiden kohdalla samanlainen tilanne on vain neljäsosalla.

Autoklinikan Markus Helkamäki arvelee, että todellinen lukema saattaa olla suurempikin.

"Kaikkein pienimmät tuulilasin vauriot jäävät usein alkuvaiheessa huomaamatta. Tällaisia paikkoja on esimerkiksi taustapeilin takana ja pyyhkimien alla. Siksi autoilijan kannattaa tarkistaa tuulilasin kunto ainakin auton ikkunoiden pesun yhteydessä."

Kiveniskemien riski kasvaa lyhyellä turvavälillä, kesänopeuksien tullessa voimaan ja sorateillä ajaessa. Vaikka tuulilasin vaurioitumista ei voi takuuvarmasti välttää, omalla ajotavalla on vaikutusta vaurioiden syntyyn.

"Kiveniskemiä tulee kaikkiin autoihin, mutta maltillisella nopeudella ja riittävällä turvavälillä vaurioiden määrää ja kokoa pystyy hillitsemään, Helkamäki sanoo.

Tuulilasin halkeamat ovat ennen kaikkea turvallisuusriski. Ne heikentävät ajonäkyvyyttä, sillä vaurioitunut lasi häikäisee kuljettajaa ja saattaa aiheuttaa heijastumia ja vääristymiä. Tuulilasi on myös etenkin eräissä uusissa automalleissa merkittävä osa kantavaa rakennetta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT