Useiden uusien autojen moottoreita ei voi enää lämmittää kovallakaan pakkasella: "Tuntuu aika hassulta" - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Useiden uusien autojen moottoreita ei voi enää lämmittää kovallakaan pakkasella: "Tuntuu aika hassulta"

Rajoituksella on vaikutuksia autokauppaan ainakin pohjoisessa Suomessa, Autoliiton Napapiirin osaston puheenjohtaja ennakoi.
Petteri Kivimäki
Autoilijoita on peloteltu sillä, että kylmän moottorin käynnistäminen kovalla pakkasella rasittaa sitä saman verran kuin satojen kilometrien ajo.

Suurimmassa osassa uusimmista Euro 6 -päästönormit täyttävistä autoista on eräs suomalaisen käyttäjän näkökulmasta hyvin ikävä puute. Auton moottorin esilämmitys ei ole näissä autoissa enää mahdollista sen enempää sähköisillä kuin polttoainetoimisillakaan lisälämmittimillä. Uudet päästömääräykset nimittäin kieltävät tehtaalla asennetut webastot dieselmoottoreissa.

Kauppalehti kertoo, että tämä puute koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja Volkswagen-konsernin uusimpia moottoreita.

Ikävää tämä kehitys on erityisesti siksi, että autoilijoille on pitkään sanottu, että moottorin esilämmittämisellä voi pienentää polttoaineen kulutusta ja vähentää käynnistyksen jälkeen syntyviä kylmäpäästöjä.

Autoilijoita on toisaalta myös peloteltu sillä, että esilämmittämättömän moottorin käynnistäminen kovalla pakkasella rasittaa sitä saman verran kuin satojen kilometrien ajo.

Autoliiton Napapiirin osaston puheenjohtaja Ensio Simonen ei täysin ymmärrä uusia päästönormeja pohjoisen ihmisen näkökulmasta.

"Se tuntuu aika hassulta minun mielestäni. Täällä kumminkin saattaa olla yli 30 astetta pakkasen puolella, niin eihän jotain vuorokauden seissyttä dieselautoa ole edes mahdollista käynnistää", hän sanoo.

Simonen pohtii asiaa käytännön näkökulmasta.

"Näillä leveysasteilla päästöt ovat toissijainen asia siinä mielessä, jos pitää lähteä liikkeelle", puheenjohtaja sanoo.

Itse vuoden 2014 pakettiautolla ajava Simonen huomauttaa, että suuri osa etenkin pohjoisen Suomen autoista on dieseleitä lähinnä pitkien välimatkojen takia.

"En ymmärrä, että tämmöinen esilämmitys kielletään", hän toteaa.

Puheenjohtajan mukaan ainakaan pohjoisessa Suomessa tuskin rynnätään hakemaan autokaupasta Euro 6 -normin autoja juuri esilämmitysrajoitteen takia.

"Ei tietenkään", hän ennustaa.

Kauppalehti: Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista

EDIT: Juttua täsmennetty: 19.4. klo 12.26. Lisätty tietoa tehtaalla asennetun webaston kiellosta.

Lue lisää

Dieselin hinnasta liki puolet veroa – tankkaaminen kallistuu taas

"En minä, mutta muut..." — Viidennes suomalaisista hermostuu liikenteessä melko usein

Näin pysäköit auton pysäköintitaskuun tien vasempaan reunaan – uusi tieliikennelaki sallii meilläkin nyt tämän

Naisten ja miesten ajotottumuksissa raju ero: Miehistä lähes puolet ajaa vuodessa yli 15 000 kilometriä, naisilla osuus on vain vajaa kolmasosa