Koneet & autot

Koneviesti: Charles Chapman on dieselmaailman unohdettu pioneeri – varaton insinööri myi kaikki keksintönsä tuhannella punnalla

Koneet & autot 12.08.2018

Perkins-yrityksen alkuvaiheet ovat hyvin tiedossa ja historian valokeila on kohdistunut vahvasti Frank Perkinsiin. Hän ei kuitenkaan toiminut yksin, vaan iso osa yrityksen menestyksestä perustuu yhtiökumppani Charles Chapmanin patentteihin, uutteraan työhön ja panokseen yhtiön hyväksi.


Perkinsin arkisto
Wolf oli Perkinsin ensimmäinen tuotantomoottori. Siinä oli Chapmanin patenttiin perustuva Airflow-pyörrekammiorakenne.
Wolf oli Perkinsin ensimmäinen tuotantomoottori. Siinä oli Chapmanin patenttiin perustuva Airflow-pyörrekammiorakenne.
Perkinsin arkisto
Kuuluisa kuva, jossa Perkinsin iskuryhmä on menossa Moskovaan myynninedistämisen merkeissä kesällä 1936. Dieselöity Hillman tuotiin ensin laivalla Helsinkiin, ja ajettiin sitten Leningradin kautta Moskovaan ja takaisin. Alan Richardson on keskellä ja Frank Perkins oikealla. Mies vasemmalla saattaa olla tehtaalta mukaan lähtenyt mekaanikko.
Kuuluisa kuva, jossa Perkinsin iskuryhmä on menossa Moskovaan myynninedistämisen merkeissä kesällä 1936. Dieselöity Hillman tuotiin ensin laivalla Helsinkiin, ja ajettiin sitten Leningradin kautta Moskovaan ja takaisin. Alan Richardson on keskellä ja Frank Perkins oikealla. Mies vasemmalla saattaa olla tehtaalta mukaan lähtenyt mekaanikko.

Vuonna 1889 syntynyt Frank Perkins oli koulutukseltaan insinööri ja työskenteli alkuun isänsä firmassa Barford & Perkins. Toinen britti-insinööri, Charles Chapman, oli häntä 8 vuotta nuorempi. Miehet olivat aikoinaan sattumalta saman yrityksen, Aveling & Portersin palveluksessa. Yritys valmisti muun ohessa moottorien osia.

Ajat olivat huonot 1920-luvun lopussa – laman kurimuksessa Aveling & Porters ajautui konkurssiin, kun sen valmistamien tuotteiden kysyntä väheni. Se merkitsi myös sitä, että yrityksessä työskennelleet kaksi lahjakasta insinööriä, Perkins ja Chapman, jäivät työttömiksi.

Miehet tapasivat myöhemmin sattumalta keväällä 1932. Siinä tarinoidessa Chapman sai idean uudesta esi/palokammiosta. Kun muuta muistiinpanovälinettä ei ollut, hän piirsi taskussaan olleen kirjekuoren takasivulle peukalonkynnellään idean ja esitteli sitä Perkinsille.

Tältä pohjalta syntyi ajatus oman yrityksen perustamisesta Perkinsin kotikaupunkiin Peterboroughiin. Toimittiin ripeästi. Perkinsillä oli omia varoja asetettaviksi uuden firman osakepääomaan 7 000 puntaa.

Charles Chapmanilla oli rahojen sijaan useita patentteja dieselmoottorien rakenteista. Osaa näistä oli hyödynnetty hitaampikäyntisten dieselien suunnittelussa Aveling & Portersilla. Sittemmin Chapman oli myös ollut ajamassa konkurssiin mennyttä yritystä hallitusti alas. Nurin menneessä firmassa oli paljon keskeneräisiä valmisteita, joista Chapman hankki omistukseensa, mm. viitisentoista moottorin alakertaa kampiakseleineen ja muine varusteineen. Niitä käytettiinkin ensimmäisiä moottoreita Perkinsillä valmistettaessa.

Jo ensimmäinen Perkins-moottori oli täysin Chapmanin suunnittelema ja perustui hänen patentoituihin ratkaisuihinsa. Alkuvuosien tuotanto oli Perkinsillä pääasiassa kokoonpanoa, kun kaikki moottorien osat teetettiin alihankkijatehtaissa.

Patenttien lisäksi Chapmanilla oli muita rahaksi laskettavia omaisuuseriä, joten hänen panostensa arvoksi sovittiin tuhat puntaa. Vielä Perkins vaati, että kaikki Chapmanin keksinnöt siirretään ilman rahakorvausta pysyvästi perustettavan yhtiön, Frank Perkins Ltd:n omistukseen. Sekin maininta perustamiskirjaan tuli, että myös Chapmanin myöhemmät keksinnöt ovat ilman eri korvausta yksiselitteisesti firman omaisuutta.

Lue koko juttu Koneviestistä

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT