Koneet & autot

VW:n lippulaivassa Touaregissa kuskin ei tarvitse koskea jarruun tai kaasuun edes risteyksissä

Koneet & autot 18.08.2018

Touaregin materiaaleissa ei ole säästelty, mutta 90 000 euron lähtöhinta karsii asiakkaita.


Jarmo Palokallio
Lisävarusteilla Touaregin hinta kipuaa yli 100 000 euroon.
Lisävarusteilla Touaregin hinta kipuaa yli 100 000 euroon.
Jarmo Palokallio
Innovision Cockpit virtuaaliohjaamon toiminnat on keskitetty kosketusnäytön taakse.
Innovision Cockpit virtuaaliohjaamon toiminnat on keskitetty kosketusnäytön taakse.

Kolmannen sukupolven Touareg nousee Volkswagenin lippulaivaksi. Maahantuojan mukaan siihen on panostettu kaikki, mitä rahalla saa. Se näkyy auton 90 000 euron paikkeilla olevassa lähtöhinnassa.

Ulkoa Touareg on virtaviivainen. Auton koon huomaa parhaiten, kun sitä yrittää sovittaa parkkiruutuun. Leveyttä komeudella on pari metriä ja sen pituus lähentelee viittä metriä.

Varsinainen ostajat koukuttava vau-efekti on säästetty sisälle. Siellä odottaa kuljettaa kohti suunnattu Innovision Cockpit virtuaaliohjaamo. Se koostuu 15- ja 12-tuuman teräväpiirtonäytöistä.

Lisävarustelistalta poimittu Innovision Cockpit nostaa auton hintaa vajaalla 4000 eurolla.

Auton hallintalaitteet on keskitetty kojelaudan keskellä olevan näytön alle. Sieltä löytyvät myös ilmastoinnin ja penkin lämmityksen säätimet. Ratkaisun toimivuus talvipakkasilla nostaa mieleen kysymyksen, onko linjakas lopputulos ajanut tässä kohtaa käytännöllisyyden yli.

Touaregin nokalta löytyy kolmelitrainen V6-dieselkone. Myöhemmin luvassa on vielä tehokkaampi V8.

Teho riittää V6 koneessakin. Järkälemäinen auto singahtaa nollasta sataan noin 6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 238 kilometriä tunnissa.

Moottorin ja automaatin yhdistelmä toimii hienosti niin maanteillä kuin maastossakin.

Suomeen autoa tuodaan hyvin varusteltuna, mutta täydelliseen lopputulokseen pääsy edellyttää rasteja lisävarustelistaan. Se ei ole ongelma Touaregin ostajakunnalle. Auton hankinta kun ei onnistu ohuella kukkarolla.

Touaregin vakiovarusteita ovat nahkaverhoilu, peruutuskamera ja pysäköintiavustin, takaluukun avaustoiminto, mukautuva vakionopeudensäädin, täysautomaattinen ilmastointi sekä älypuhelinliitännät.

Mukautuva vakionopeussäädin ja navigaattori hoitavat esimerkiksi risteystilanteet ilman, että kuskin tarvitsee koskea jarruun tai kaasuun. Riittää, kun pitää ratista kiinni.

Jos reunaviivoitus on kunnossa, auto myös ajaa pieniä pätkiä itsekseen. Vielä tässä vaiheessa ajaminen on kuitenkin kuskin tehtävä.

Elegance- ja Atmosphere -tason varusteina ovat muun muassa älykkäät matriisivalot, jotka koostuvat 256 yksittäisestä led-valosta. Ne seuraavat muita tiellä liikkujia ja kohdistavat valon sinne, missä sitä tarvitaan.

Turvallisuus kasvaa, kun valot poimivat jalankulkijoita tien varresta. Lisävarusteena autoon saa infrapunakameran, joka näkee tienvarsilla pimeässä lymyilevät kohteet.

Pimeänäköavustin keventää kukkaroa noin 3 000 eurolla ja tuulilasinäyttö 2 100 eurolla.

Lisävarustelistalta auton hinnan saa nopeasti yli 100 000 euron. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi ostajia kiinnostaa ilmajousitus ja nelipyöräohjaus, jotka maksavat noin 4 600 euroa.

Hierovat ja ilmastoidut istuimet maksavat 2 600 euroa. Saman verran saa pulittaa huippuunsa viedystä äänentoistosta.

Kovat hinnat selittyvät Suomen autoverolla, joka repeää yläpäässä huikeisiin euromääriin. Se karsii ostajat vähiin. Vaikka heille hinta ei ole ongelma, muitakin tarjokkaita on, eikä Volkswagen välttämättä ole ykkösvaihtoehto.

Asiakkaiden selättäminen on siten tehtävä muita laadukkaammalla tuotteella. Ja siihen Volkswagen tähtää. Touaregiin on pistetty tehtaan koko osaaminen, eikä materiaaleista ole tingitty. Laatu näkyy etenkin kuskin ympärillä.

Etupenkit ovat mainiot. Säätöjä riittää, mutta osa säädöistä on kosketusnäytön takana.

Takapenkit ovat kokonaisuuteen nähden vaatimattomat. Maastoautomaisilla sivupenkeillä vielä jotenkin pärjää, mutta keskipaikka on tasainen ja siinä istumista vaikeuttaa lattiasta nouseva korkea keskitunneli.

Tilaa autossa riittää joka suuntaan. Tavaratila on takapenkkejä siirtelemällä laajennettavissa 810 litraan. Jos autoon ottaa ilmajouset, auton peräpään pystyy laskea alas lastausta varten.