Koneet & autot

Koneviesti: Näin korjaat Valtran etuakselin keinunivelen

Koneet & autot 19.08.2018

Traktorin etuakselin keinunivel on kriittinen kohta, jonka kestoikä riippuu paljolti riittävän usein ja oikein tehdystä rasvauksesta.


Jan-Anders Lindfors
Akselin irrotus tapahtui trukin avulla. Kun olin saanut akselin lasketuksi lattialle, oli keinulaakerointien kuntoa mahdollisuus tutkia tarkemmin.
Akselin irrotus tapahtui trukin avulla. Kun olin saanut akselin lasketuksi lattialle, oli keinulaakerointien kuntoa mahdollisuus tutkia tarkemmin.
Jan-Anders Lindfors
Ennen akselin lopullista kiinnittämistä traktoriin täytyy akselin keinunivelen päittäisvälys säätää kohdalleen. Mittasin aluksi kiinnityspulttien keskinäisen sijainnin traktorissa
Ennen akselin lopullista kiinnittämistä traktoriin täytyy akselin keinunivelen päittäisvälys säätää kohdalleen. Mittasin aluksi kiinnityspulttien keskinäisen sijainnin traktorissa

Tilani Valtra 8150 HiTech on vuodelta 2001 ja sen mittarissa on tällä hetkellä 5 500 tuntia. Traktori on toiminut muuten hienosti, mutta jo jonkin aikaa olin pannut merkille, että etuakselin keinunivelessä oli melko suuri välys.

Asian huomasi selvimmin, kun tieajossa joutui risteykseen saapuessaan hidastamaan vauhtia jarrulla. Kun jalan nosti lopuksi jarrupolkimelta ja automatiikka samanaikaisesti irrotti nelivedon, tuntui etuakselilla selvä nytkähdys etuakselille vaihteiston kautta tulleen jännityksen purkautuessa.

Minun on tunnustettava, että olin jättänyt rasvauksen tekemättä silloin tällöin. Samoin olin laistanut etupään keventämisestä rasvausta tehdessä.

On tärkeää muistaa, että oikeaoppisesti etuakselin rasvaus pitää tehdä kohottamalla traktorin etupäätä, jotta rasva varmasti leviäisi myös laakerin yläosaan. Kunnolla huolletussa traktorissa ei ole mitenkään epätavallista, että keinulaakerit kestävät 10 000 tuntia.

Aloitin korjauksen irrottamalla ensimmäiseksi akselin käyttäen apuna trukkia. Kun olin saanut akselin lasketuksi lattialle, oli keinulaakerointien kuntoa mahdollisuus tutkia tarkemmin.

Takimmainen laakeri näytti olevan korjattavissa puslan vaihdolla, sillä akselin valusta muodostuva niveltappi oli kulunut vasta alle millimetrin. Vaikka pehmeästä metallista valmistettu pronssihela oli vielä kokonainen, oli teräksinen niveltappi saanut osansa laakeriin päässeen maa-aineksen kulutuksesta. Puutteellinen voitelu oli tietysti vielä pahentanut tilannetta. Akselin etupuolella tilanne oli huonompi.

Kun valuteräskappale on päässyt kulumaan liiaksi, on asian korjaamiseen muutama vaihtoehtoinen menetelmä. Kuluneen tapin voi sorvata alimittaiseksi ja asentaa siihen alkuperäistä paksumman laakeriholkin. Alkuperäisen puslan seinämäpaksuus on vain 3,5 mm. Tiedossa on useita esimerkkejä korjauksista, joissa tilalle on vaihdettu paksumpi laakeripusla.

Toinen vaihtoehto on sorvata tappia niin paljon, että sen päälle voi puristaa teräksisen holkin, jonka avulla päästään alkuperäiseen 120 mm ulkomittaan. Sen kanssa voi käyttää alkuperäisen kokoista laakeripuslaa.

Lue koko juttu Koneviestistä

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT