Koneet & autot

Koneviesti: Opettavainen tarina vian etsimisen sudenkuopista – miksi 40-vuotias Atlas-kaivinkone lakkasi liikkumasta?

Koneet & autot 02.09.2018

Vian syyn ja sijainnin paikantaminen on korjauksen ensimmäinen edellytys. Tämä on tarina vian löytämisen vaikeudesta ja kuten kunnolliseen tarinaan kuuluu, tähänkin kertomukseen sisältyy opetus.


Jussi Laukkanen
Atlas 1301D sisarmalleineen oli Saksassa 70- ja 80-luvuilla hyvin suosittu konemalli. Se saavutti myös Suomessa kohtalaisen myyntimenestyksen huolimatta kotimaisten pyöräalustaisten koneiden suosiosta. Onnistuneiden teknisten ratkaisujen ja kestävän rakenteen ansiosta näitä koneita on edelleen toimintakuntoisina.
Atlas 1301D sisarmalleineen oli Saksassa 70- ja 80-luvuilla hyvin suosittu konemalli. Se saavutti myös Suomessa kohtalaisen myyntimenestyksen huolimatta kotimaisten pyöräalustaisten koneiden suosiosta. Onnistuneiden teknisten ratkaisujen ja kestävän rakenteen ansiosta näitä koneita on edelleen toimintakuntoisina.
Jussi Laukkanen
1. Ilmajäähdytetty dieselmoottori, 2. Hydrauliöljysäiliö, 3. Säätyvätilavuuksiset hydraulipumput, 4. Paineilmakompressori, 5. Paineilmasäiliö, 6. Hydrauliikan venttiiliryhmä, 7. Käännön hydraulimoottori, 8. Käännön hammasvaihde, 9. Hydrauliikan ja paineilman läpivienti, 10. Ohjauksen sylinteri, 11. Nopeusalueen ilmasylinteri, 12. Ajon hydraulimoottori, 13. Akselin vakautussylinterit
1. Ilmajäähdytetty dieselmoottori, 2. Hydrauliöljysäiliö, 3. Säätyvätilavuuksiset hydraulipumput, 4. Paineilmakompressori, 5. Paineilmasäiliö, 6. Hydrauliikan venttiiliryhmä, 7. Käännön hydraulimoottori, 8. Käännön hammasvaihde, 9. Hydrauliikan ja paineilman läpivienti, 10. Ohjauksen sylinteri, 11. Nopeusalueen ilmasylinteri, 12. Ajon hydraulimoottori, 13. Akselin vakautussylinterit

Pyöräalustainen kaivinkone Atlas 1302D oli tullut hiljattain uudelle omistajalle. Kone oli jo iäkäs – mikä tässä tapauksessa tarkoittaa noin 40 ikävuotta – ja enemmän ja vähemmän ulkoisesti kulunut, mutta teknillisesti täysin toimiva. Tai oli, kunnes eräänä aamuna, täysin yllättäen, se ei liikkunut eteen eikä taakse. Ei, vaikka kaikkia asiaan vaikuttavia ohjauslaitteita kokeili asettaa uudestaan ja uudestaan ajoasentoon.

Atlaksessa on ajosuunnan valintavipu ohjauspyörän pylväässä vasemmalla puolella. Ohjaamon oikeassa takakulmassa on kolmiasentoinen pieni vipu, josta ohjekirjan mukaan valitaan hidas ja nopea ajoalue tai vapaa.

Millään näistä ei ollut vaikutusta koneen liikkumiseen. Ajon suunnanvalintavipua liikutettaessa hydrauliikan kytkeytyminen aiheutti juuri ja juuri korvin kuultavan muutoksen moottorin äänessä heti kytkennän tapahtuessa. Ei muuta. Öljyä ei näkynyt vuotavan mistään ja ulkoisesti kaikki oli kunnossa.

Koneeseen oli tullut vika, se oli selvä. Epäselvää sen sijaan oli, onko vika mahdollisesti ajomoottorissa vaiko jossain venttiilissä. Jonkin voimansiirrossa olevan akselin katkeaminenkin saattaisi tietysti olla syypää toimimattomuuteen.

Ajomoottori sijaitsee tässä koneessa tyypilliseen tapaan pultattuna suoraan alavaunun keskellä sijaitsevaan vaihteistoon. Ajomoottori on Linden valmistama ja samanlaisia tai lähes samanlaisia on käytetty lukemattomissa saksalaisissa pyöräalustaisissa kaivinkoneissa.

Ajomoottorin rikkoontuminen olisi ollut ikävä juttu, mutta vian todennäköisyyttä vähensi kyseisen moottorin luotettava maine. Osittain tästä syystä – mutta erityisesti vianhaun systemaattisuuden takia – päätettiin ensin varmistaa, että moottori saa toiminnan edellyttämän hydraulipaineen.

Olisi hyvin mahdollista – ellei jopa todennäköistä – että tämän ikäisen kaivinkoneen pyörivä läpivienti ylä- ja alavaunun välissä saattaa olla tullut käyttöikänsä päähän ja siellä jokin kanavia toisistaan erottava rengas olisi rikkoutunut päästäen tulovirtauksen suoraan paluupuolelle.

Hydraulipaineen testaamista varten ajon hydraulimoottorin toinen letku irrotettiin. Letkun ja moottorin väliin asennettiin T-kappale, josta haaroitettiin irralliseen painemittariin johtava letku.

Seuraavaksi diesel käyntiin ja ajon suuntavivulla valittiin eteenpäinajo. Painemittari näytti heikon heilahduksen ja lukema nousi parhaimmillaan noin 50 bariin. Ei sen enempää. Varmistukseksi sama taaksepäin ja tulos oli sama. Vaikutti siltä, että virtaus menee suoraan tulopuolelta paluuseen.

Lue koko tarina koneviesti.fi:stä

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT