Koneet & autot

Pitkän matkan bussi sai erottelevan kuivakäymälän – virtsasta tulee erinomaista lannoitetta kaupunkiviljelmille

Koneet & autot 28.09.2018

Janne Kilpinen osti bussin, muutti sen moottorin biokaasulla toimivaksi ja vaihtoi kemiallisen käymälän erottelevaksi kuivakäymäläksi. Ekologiselle linja-autolle riittää ajokeikkoja.


Helsinkiläinen Janne Kilpinen kyyditsee väkeä vapaaehtoistyönään silloin, kun asia tuntuu oikealta. Hän on vienyt lapsia luontoleireille ja väkeä Sodankylän elokuvajuhlille.

Erotteleva kuivakäymälä on mahdollista sijoittaa myös linja-autoon, Janne Kilpisen esimerkki osoittaa.

Kun helsinkiläinen Kilpinen hankki oman bussin, oli selvää, että sen vessalle oli tehtävä jotain.

Yleensä pitkän matkan busseissa on kemiallinen käymälä, joka vaatii huuhteluveden. Siihen taas pitäisi sekoittaa talvisaikaan jäätymisen estävää glykolia, joka maksaa selvää rahaa. Lisäksi kemiallisen vessan tyhjennyspaikkoja on vaikea löytää.

Syntyi päätös kuivakäymälästä, ja nimenomaan erottelevasta.

"Varsinkin virtsa on todella hyvä lannoite", Kilpinen kehuu. "Kuivatuotos pitää kompostoida ennen sen käyttöä."

Kun virtsan säilöö kuukaudeksi tankkiin, sen typpiyhdisteissä tapahtuu kemiallisia reaktioita. Ensin urea muuttuu ammoniakiksi. Jos ammoniakki ei pääse karkuun, se muuttuu ammoniumiksi, josta kasvit saavat typen helposti käyttöönsä.

Kilpinen on lannoittanut ammoniumilla omaa kasvimaataan Helsingin Viikissä, mutta sen käyttöä on kokeiltu myös Dodon kaupunkiviljelmillä Helsingin Kalasatamassa sekä Herttoniemen ruokaosuuskunnan pelloilla Vantaan Korsossa.

Toinen erikoisuus Kilpisen linja-autossa on sen käyttämä polttoaine, biokaasu.

Yleensä pitkän matkan bussit eivät kulje biokaasulla, sillä Suomessa on vain noin 30 biokaasun tankkausasemaa. Siksi Kilpisenkään ajoneuvo ei ole puhdas biokaasubussi, vaan se toimii dual-fuel-tekniikalla.

Siinä missä dieselbussi käyttää 27–32 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, Kilpisen ajoneuvo kuluttaa dieseliä 17–19 litraa ja sen lisäksi 10–12 kilogrammaa kaasua.

Kilpinen tankkaa linja-autonsa Nesteen MY dieselillä, joka valmistetaan jätteestä. "Se on ekologisessa mielessä varmasti parempaa kuin fossiilinen diesel, mutta ei yhtä hyvää kuin biokaasu."

Gasumin liikennekaasuasemalta Kilpinen valitsee jätteestä tehdyn kotimaisen biokaasun, vaikka se on hiukan kalliimpaa kuin fossiilinen maakaasu.

Kilpinen hankki bussinsa, vuoden 1996 vuosimallia olevan Volvon, neljä vuotta sitten.

Siihen mennessä Kokkolan Liikenne oli ajanut sillä miljoona kilometriä. Nykyisen omistajan mukaan määrä ei ole mahdoton, sillä busseilla voidaan ajaa kaksikin miljoonaa kilometriä.

Bussi viettää nyt kuitenkin eläkepäiviä, joilla ajokilometrejä kertyy enää 10 000–15 000 vuodessa.

"Kysyntää tälle olisi kyllä. Tästä voisi hyvin aloittaa liikennöitsijähomman, jos haluaisi."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT