Koneet & autot

Onko kesä- vai talviaika liikenneturvallisuuden kannalta parempi? Liikenneturva selvitti

Asiaa on tutkittu Onnettomuustietoinstituutilta saatujen liikennevahinkojen kuukausi- ja kellonaikatietojen perusteella.
Markku Vuorikari
Parhaaksi vaihtoehdoksi selvityksen perusteella valikoituu pysyvä kesäaika.

Liikenneturva on selvittänyt, olisiko pysyvä kesä- vai talviaika parempi ratkaisu, kun asiaa tarkastellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Asiaa on selvitetty Onnettomuustietoinstituutilta saatujen liikennevahinkojen kuukausi- ja kellonaikatietojen perusteella. Tiedot on kerätty viiden vuoden ajalta vuosilta 2012–2016, jotta yksittäisten vuosien säävaihtelut eivät vaikuttaisi suuresti tulokseen.

Selvityksen ensimmäinen tärkeä havainto on se, että liikenneonnettomuudet sattuvat lähinnä päivällä ja illalla. Aamuruuhkassa aamuseitsemän ja aamuyhdeksän välillä ei ole yhtä onnettomuusaltista kuin iltapäiväruuhkan aikaan kolmen ja viiden välillä. Kaikkein eniten onnettomuuksia tapahtuukin juuri kolmen ja viiden välillä iltapäivällä.

Vastaavasti vähiten onnettomuuksia sattuu aamuyöllä yhden ja kuuden välillä. Iltakuuden ja yhdentoista aikaan onnettomuuksia on taas moninkertainen määrä.

Mikäli maaliskuun lopulta lokakuun lopulle ei olisi enää kesäaikaa vaan normaali- tai talviaika, aurinko nousisi ja laskisi tunnin aiemmin. Aamuvarhaisella ja aamuyöllä tästä aiemmasta auringonnoususta olisi iloa vain harvoille. Onnettomuuksiakin aamuyön tunteina sattuu hyvin vähän.

Sen sijaan kesäajan iltoihin pysyvällä talviajalla olisi dramaattisempi vaikutus. Auringon laskeminen tuntia aiemmin osuisi nimittäin aikaan, jolloin ihmisiä on runsaasti liikkeellä, ja onnettomuuksia tapahtuu moninkertaisesti aamuyötä enemmän.

Selvityksen johtopäätös onkin se, että pysyvä normaali- tai talviaika heikentäisi liikenneturvallisuutta kaikkina niinä iltoina, jolloin liikuttaisiin tunti aiemmin pimeällä. Laskelman perusteella vaikutus olisi viidessä vuodessa reilut 1850 onnettomuutta lisää. Vuositasolla tämä tekisi vajaat 400 onnettomuutta.

Jos lokakuun lopulta maaliskuun lopulle olisi käytössä nykyinen kesäaika, aurinko nousisi ja laskisi talvella tunnin myöhemmin. Talviseen aamuruuhkaan tulisi näin ollen lisää pimeää, mutta iltapäiväruuhkaan taas lisää valoisaa.

Kuten todettua, aamulla tapahtuu vähemmän liikennevahinkoja kuin iltapäivällä. Näin ollen aamuruuhkan turvallisuusheikennykset olisivat vain noin puolet siitä, mitä iltapäiväruuhkan turvallisuus paranisi. Laskelman mukaan viidessä vuodessa onnettomuusmäärä vähenisi noin 1300:lla, eli vuodessa reilulla 250:llä.

Parhaaksi vaihtoehdoksi selvityksen perusteella valikoituu pysyvä kesäaika. Liikennevahinkoja sattuisi arviolta 650 vähemmän vuodessa kuin silloin, jos käytössä olisi pysyvä talviaika.

Liikenneturvan selvitykseen pääset tutustumaan tarkemmin tästä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Et todellakaan ole ainoa – lähes puolet pyöräilevistä miehistä on kaatunut pyörällä tai joutunut onnettomuuteen

"Traktorin suuntamerkki vasemmalle ei ole kehotus ohittamiseen" – Osaatko ohittaa maatalouskoneet turvallisesti?

Autoilija, koulu alkaa! – Kyselyn mukaan kaksi viidestä suomalaisesta on joutunut suojatiellä vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen