Koneet & autot

Koneviesti: 1920-luvun yritys ylivoimaiseksi talviajoneuvoksi – Snow motor liikkui kierukkavedolla läpi lumen ja jään

Snow Motorista ei tullut ylivertaista talviajoneuvoa, mutta yritystä on 1920-luvunkin jälkeen ollut. Sitkeimmin ovat kierukkavetoon uskoneet venäläiset, jotka testailivat niitä vielä Gorbatšovin aikaan, ehkä myöhemminkin.
Snow motor kelpasi vaikka vedessä liikkumiseen, jos kuskin kantti vain riitti.

Snow Motor (lumimoottori) -nimisessä laitteessa oli runsaasti maavaraa ja yhteistilavuudeltaan noin 3 000-litraiset kierukkaputket toimivat ponttonien tapaan. Jos kuskilla riitti kantti, niin ne mahdollistivat vaikka veden varassa liikkumisen. Ainoat ulkoiselle kulumiselle alttiimmat osat olivat traktorin takaosassa olleet kaksi rullaketjua rattaineen, joilla pyöritettiin kierukkalieriöitä.

Snow Motor kääntyi paikallaan ja liikkui vaivattomasti syvässäkin lumessa – näytti siltä, että se olisi lopullinen ratkaisu siihen saakka mahdottomina pidetyillä alueilla liikkumiseen. Yksi kone ostettiin postikuljetuksiin Sierra Nevadan vuoristoon, Pohjois-Amerikan vanhin kaupallinen yritys Hudson Bay Co. kokeili Snow Motoria turkisasemien välisillä reiteillä, Kanadan ratsupoliisikin oli kiinnostunut. Ruotsiin, Venäjälle ja Norjaan tilattiin testikoneet.

Hubert Wilkins ja Carl Eielson suunnittelivat ensimmäistä Pohjoisnavan ylilentoa Alaskan Barrowista Norjan Spitsbergeniin. Lentovarusteiden maarahti välillä Nenana–Barrow jätettiin koiravaljakoiden ja Snow Motorien varaan.

Kolme Snow Motoria aloitti taipaleensa tammikuussa 1926, kymmeneen rekeen oli lastattu 15 tonnin verran polttoaineita, öljyjä ja radiokalustoa. Kulkue selviytyi jotenkuten reilun 800 kilometrin matkasta, mutta kuskien tuomio oli tyly.

Etelän kosteampi lumi tiivistyi kierukoiden alla, mutta Alaskan pulverimaisessa pakkaslumessa eteneminen oli vaivalloista, jäisellä pinnalla lähes mahdotonta, huippunopeus oli vaatimaton, ohjaus epävarmaa ja polttoainetta paloi heikon hyötysuhteen takia turhan runsaasti. Samanlaisiin tuloksiin oli päädytty Kalifornian postireitilläkin välillä Tahoe–North Lake ja kokeilu jäi yhteen vuoteen.

Snow Motorista ei tullutkaan ylivertaista talviajoneuvoa, mutta yritystä on 1920-luvunkin jälkeen ollut. Sitkeimmin ovat kierukkavetoon uskoneet venäläiset, jotka testailivat niitä vielä Gorbatšovin aikaan, ehkä myöhemminkin.

Lisää tietoa Snow Motorin tekniikasta ja historiasta löytyy Koneviestin pitkästä artikkelista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Nyt on aika tarkastaa perävaunujen ja työkoneiden takavalojen kunto – Koneviesti: Ongelmia aiheuttavat perävalot voi korvata langattomilla vaihtoehdoilla

Miksi traktorit eivät väistä sivuun?, kysyy MT:n lukija

Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi