Koneet & autot

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin yli 120  000 – autoalan mukaan määrä ei riitä pysäyttämään autokannan ikääntymistä

Autoalan keskusliiton toimitusjohtajan mukaan autokannan ikääntymisen pysäyttäminen edellyttäisi 145  000–150  000 uuden auton myyntiä.
Nissan Qashqai valtasi viime vuonna kärkipaikan. LEHTIKUVA / Jarno Mela

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna 120  499 kappaletta, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Määrä kasvoi 1,6 prosenttia toissa vuodesta. 120  000 auton raja ylitettiin edellisen kerran vuonna 2011.

Autoalan mukaan runsaat 120  000 uutta autoa ei kuitenkaan riitä nuorentamaan Suomen ikääntyvää autokantaa. Autoala ennustaa, että tänä vuonna uusia henkilöautoja rekisteröidään noin 121  000 kappaletta.

"Autokannan ikääntymisen pysäyttäminen edellyttäisi 145  000–150  000 uuden auton myyntiä", arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Viimeksi tällaisiin lukuihin yllettiin 2000-luvun alkuvuosina. Autokannan uusiutuminen on edellytys sille, että liikenteen hiilidioksidipäästöt alkaisivat supistua.

Vuonna 2006 ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat lähes 180 grammaa kilometriltä, kun viime vuonna uusien autojen päästöt olivat pudonneet keskimäärin 119 grammaan kilometriltä.

EU on asettanut tavoitteeksi, että henkilöautojen hiilidioksidipäästöt putoaisivat 95 grammaan vuonna 2025. Siitä pitää lohkaista vielä 15 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

"Uusia ratkaisuja täytyy tulla kiihtyvää vauhtia seuraavan kymmenen vuoden aikana", Rissa sanoo.

Hän uskoo, että 95 grammaan päästään Euroopassa kohtuullisen helposti. Vuodesta 2025 eteenpäin vähäpäästöisiä autoja tarvitaan kuitenkin merkittäviä määriä lisää.

"Täyssähköautoja tulee mitä pitemmälle mennään kohti vuotta 2030, mutta tässä välillä tulee varmasti yksi sukupolvi erittäin tehokkaita ja vähäpäästöisiä dieseleitä", Rissa ennustaa.

Toistaiseksi täyssähköautojen ja hybridien osuus myydyistä autoista on jäänyt marginaaliseksi. Tammi-marraskuussa täyssähköautojen osuus uusista autoista oli vain 0,6 prosenttia.

Uusista autoista on entistä suurempi osa katumaastureita, joiden kulutus ja päästöt ovat yleensä suuremmat kuin perinteisten henkilöautojen.

"Katumaasturit ovat kasvattaneet osuuttaan todella paljon", Rissa kertoo.

Hänen mukaansa vuonna 2010 katumaastureiden osuus oli 12–13 prosenttia, kun viime vuonna niiden osuus oli noussut 32 prosenttiin.

Katumaasturin ja perinteisen farmariauton niin sanottu crossover-risteytys Nissan Qashqai valtasi rekisteröinneissä viime vuonna Suomen kärkipaikan vuosien ajan mallitilastoa hallinneelta perheautolta Skoda Octavialta. Kolmanneksi menestynein malli olipikkuauto Toyota Yaris.

Merkeistä suosituimmat olivat Toyota, Volkswagen ja Skoda. Toyota tunnetaan henkilöautojen lisäksi katumaastureistaan, joiden markkinoille myös Skoda on tunkeutunut.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Autokanta ei uusiudu hetkessä

Ennätysmäärä autoja paalattiin viime vuonna

Tieliikenteessä kuoli historallisen vähän suomalaisia – tieltä suistuminen yleisin kuolettava turma