Koneet & autot

Dieselautojen myynti romahti

Vehon toimitusjohtaja: "Nykyiset sähköautot saattavat olla vain välivaiheen ratkaisu. Harjun takana odottaa polttokenno."
Jukka Pasonen

Dieselautojen myynti romahti viime vuonna viidenneksellä. Eniten kasvoi kaasuautojen ja ladattavien hybridien myynti.

Dieselautot ovat olleet Keski-Euroopassa vastatuulessa vanhojen syntien takia. Typpipäästöjen takia vanhojen dieselautojen käyttöä on rajoitettu suurissa kaupungeissa.

Suomessa vastaavaan ei ole tarvetta, mutta dieseliä on silti alettu karsastaa. Viime vuonna dieselautojen osuus putosi 23 prosenttiin ensirekisteröinneistä.

Kymmenen vuotta sitten lähes puolet uusista autoista oli dieseleitä.

Vastaavasti vaihtoehtoisten polttoaineiden osuus on kasvussa. Traficomin mukaan viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli 15 prosenttia oli muita kuin perinteisiä bensiini- tai dieselautoja.

Eniten kasvoi uusien kaasuautojen ja hybridien rekisteröinti. Hybrideistä valtaosa oli kevytversioita, joita ei voi ladata.

Sähköautojen myynti pysyi kasvusta huolimatta pienenä. Niitä rekisteröitiin 776 kappaletta, joten niillä ei maailmaa vielä pelasteta.

Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen uskoo, että nykyiset sähköautot ovat vain väliaskel autojen kehittymisessä. Vasta polttokennotekniikka ratkaisee oikeasti liikenteen päästöongelmat.

Kaikkineen Suomen olosuhteet ja pitkät etäisyydet ovat sellaiset, ettei yksi vaihtoehto sovellu koko maahan. Sellaiseen sitoutuminen ei ole muutenkaan viisasta.

Toistaiseksi paras keino päästöjen vähentämiseen on autokannan uusiminen. Siinä Ruotsalainen luottaa vähäpäästöisten bensiinimoottorien lisäksi nykyaikaisiin dieselmoottoreihin.

Ruotsalaisen mukaan dieselmoottorit sopivat Suomeen vielä kauan. Nykyiset dieselmoottorit päästävät 90 prosenttia vähemmän pienhiukkasia ja 84 prosenttia vähemmän typen oksideja kuin vuonna 2000.

"Autokantamme on tyrmäävän vanhaa. Sen nuorentaminen on erittäin tehokas tapa vähentää liikenteen kokonaispäästöjä”

Myös biokaasulla tulee olemaan rooli päästöjen vähentämisessä.

"Nykyiset sähköautot saattavat olla vain välivaiheen ratkaisu. Harjun takana odottaa polttokennotekniikka. Sillä autoilun päästöt saadaan oikeasti nollaan."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomessa EU-maiden viidenneksi kallein bensa tällä viikolla – katso, missä maassa tankkaat halvimmalla

Diesel-kuskit huomio! TS: Hinta voi kohota pilviin ensi vuonna

Ruotsin uusi hallitus haluaa kieltää uudet bensa- ja dieselautot