Koneet & autot

Ministeriön toiveille tyrmäys: MT:n kyselyn mukaan sähköauton aikoo ostaa vain 4 prosenttia suomalaisista

Koneet & autot 09.01.2019

Bensiinimoottorin suosio säilyy MT:n kyselyn mukaan vakaana ja diesel jyrää maaseudulla. Sähköautosta haaveilevat huipputuloiset.


Jukka Pasonen

Liikenneministeriön visiot liikenteen nopeasta sähköistämisesta eivät saa vastakaikua autoilijoilta. MT:n kyselyn mukaan auton ostajat luottavat edelleen perinteisiin polttomoottoreihin. Sähköauton aikoo seuraavaksi autokseen ostaa vain 4 prosenttia suomalaisista.

Viime vuoden lopulla liikenneministeriön työryhmä julkaisi tavoitteen, jonka mukaan maan autokanta uusittaisiin varsin nopealla tahdilla sähkö- ja kaasukäyttöiseksi. Sähköautoilua edistettäisiin kiristämällä normaaliautojen verotusta rajusti ja kieltämällä lopulta fossiilisten polttoaineiden myynti.

Myös Ilmastopaneeli esitti viime vuoden lopulla polttomoottoriautojen myynnin ja tuonnin kieltämistä. Tuontikiellon paneeli haluaisi voimaan jo vuonna 2025.

MT:n kyselyn mukaan kansalaiset eivät ole vielä valmiita siirtymään sähköautoihin. Yksi este siinä on hinta. Myös useimpien sähköautojen latausväli on vielä liian lyhyt moneen käyttöön.

Kyselyn perusteella bensiinimoottori pitää edelleen pintansa. Yli kolmannes kansalaisista aikoo ostaa seuraavaksi autokseen bensiinimoottorisen auton.

Jos mukaan laskettiin vain autonomistajat tai auton ostoa suunnittelevat kansalaiset, silloin bensamoottorin osuus nousi lähes puoleen.

Selkeä muutos näkyy dieselautojen suosiossa. Vanhojen syntien takia niistä halutaan eroon etenkin Keski-Euroopan suurissa kaupungeissa.

Suomessa uusien dieseleiden päästöt eivät ole iso ongelma. Silti dieseleistä pyritään eroon täälläkin.

MT:n kyselyyn vastanneista kansalaisista dieselin aikoo ostaa seuraavaksi autokseen enää 7 prosenttia. Auton ostoa harkitsevista kansalaisista dieseliä harkitsi 9 prosenttia.

Dieselautojen suosion lasku näkyi jo viime vuoden rekisteröintitilastossa. Viime vuonna dieselien osuus myydyistä uusista autoista oli 23 prosenttia. Kymmenen vuotta sitten dieselautoja oli puolet uusista autoista.

Vastaavasti hybridiautojen suosio on kovassa kasvussa. Autonostajista viidennes piti hybridiä parhaana vaihtoehtona.

Varsinaisen sähköauton aikoo ostaa seuraavaksi autokseen vain 4 prosenttia vastaajista. Auton ostoa vakavasti harkitsevista sähköauton kannalla oli 5 prosenttia.

Vankimmin bensa-auton kannalla olivat maaseudulla asuvat nuoret ja työikäiset miehet. Puoluetaustaltaan bensiiniautojen puolustajat lukeutuivat perussuomalaisiin ja keskustaan.

Vahvasti tyypiteltynä dieselautoja aikovat ostaa keski-ikäiset, perheelliset, itä- ja pohjoissuomalaiset miesyrittäjät ja maanviljelijät.

Hybridien ja sähköautojen suosio oli suurinta pääkaupunkiseudulla. Niitä aikovat ostaa etenkin johtavassa asemassa olevat henkilöt.

Hybridin ja sähköauton hankintaa suunnittelevien puoluetaustasta esiin nousivat kokoomuksen ja vihreiden kannattajat.

Hinnan vaikutusta sähköauton hankintaan kuvaa, että sähköauton osto kiinnosti lähinnä niitä, joiden vuositulot olivat yli 85 000 euroa vuodessa.

Dieselauton ostoon kiinnostus lisääntyi yli 50 000 euron vuosituloilla. Hybridit taas kiinnostivat 35 000 euron tuloilla ja jossain määrin jopa sitä pienemmillä vuosituloilla.

Vajaa viidennes kyselyyn vastanneista kertoi, ettei aio hankkia autoa. Pääkaupunkiseudulla ilman autoa arveli pärjäävänsä neljännes vastaajista.

Tyypillisesti autottomat henkilöt olivat nuoria tai työttömiä. Puolueista he tukeutuivat vasemmistoliittoon ja vihreisiin.

Noin viidennes kansalaisista ei osannut sanoa, mikä heidän seuraavan autonsa käyttövoima voisi olla. Tässä kyselyssä tähän ryhmään kuuluivat myös kaasuautoa harkitsevat.

Autoalan oman vision mukaan autokanta uudistuisi parhaiten, jos autovero poistettaisiin asteittain kokonaan.

Tukea tarvittaisiin kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintaan. Myös romutuspalkkion voisi toistaa satunnaisesti.

Kantar TNS Agrin toteuttamaan kyselyyn vastasi 1060 henkilöä.

Lue lisää:

Dieselautojen myynti romahti

Artikkelia on korjattu 10.1.2019 kello 15.45. Ilmastopaneelin koostumukseen viittaava virheellinen maininta ympäristöjärjestöistä on poistettu.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT