Koneet & autot

Kuljettaja saattaa koskea puhelimen näyttöä jopa 481 kertaa tunnissa – navigoinnin lisäksi käytetään sosiaalista mediaa ja verkkopankkia

Koneet & autot 12.01.2019 Jyväskylä

Puhelimen käyttö ajon aikana lisää onnettomuuksien ja läheltä piti -tilanteiden riskiä.


Jarmo Palokallio
Moni käyttää ajaessaan navigointisovelluksia, mutta puhelimella hoidetaan myös muita asioita ajon aikana.

Jyväskylän yliopistossa on tutkittu myös älypuhelimen käyttöä ajaessa. Tutkimukseen valittiin 30 vapaaehtoista, jotka käyttävät puhelinta runsaasti ajon aikana. Kännykän käyttöä seurattiin puolen vuoden ajan todellisissa liikennetilanteissa.

Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa, kuinka paljon ja mitä sovelluksia ajon aikana käytetään sekä vaikuttaako ajettu tietyyppi puhelimen käyttöön.

Autoilijat koskettivat älypuhelimen ruutua keskimäärin 41 kertaa tunnissa, mutta määrät vaihtelivat suuresti kuljettajien välillä. Enimmillään puhelimeen koskettiin 481 kertaa tunnissa.

Myös käytettyjen sovellusten kirjo oli valtava. Koehenkilöt käyttivät ajaessaan sähköpostia, puhelimen kameraa, Facebookia, Instagramia, Pokémon Go -peliä, Netflixiä, Tinderiä ja verkkopankkia.

"Ajattelimme etukäteen, että kuljettajilla olisi tässä jokin kontrolli. Että ajaessa käytettäisiin navigointia ja puhelinluetteloa, ehkä luettaisiin viestejä, mutta koehenkilöt käyttivätkin kaikenlaisia sovelluksia", Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Tuomo Kujala kertoo.

Myöskään ympäristöllä ei tuntunut olevan vaikutusta himokäyttäjiin, jotka näpelöivät puhelintaan sekä taajamissa että moottoriteillä.

Tarkkaamattomuus liikenteessä kasvattaa selvästi sekä onnettomuuksien että läheltä piti -tilanteiden riskiä. Etenkin peräänajokolareissa yleisin osatekijä on huomion herpaantuminen ympäröivästä liikenteestä. Yleensä katse on ollut puhelimessa tai muussa vastaavassa laiteessa.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa kuskien puhelimen käyttöön pyrittiin vaikuttamaan ajon aikana. Kun karttasovellus huomasi auton lähestyvän vaikkapa suojatietä kännykän käytön aikana, kiertoliittymää tai tasoristeystä, alkoi puhelin pitää voimakasta ääntä ja näyttää huomiomerkkiä.

"Sovellus antoi kuuluvan äänivaroituksen jokaisesta kosketuksesta, mutta tutkimuksessa saatiin nollatulos. Kolmen kuukauden aikana se ei näyttänyt vaikuttavan mitenkään kuljettajien käyttäytymiseen. Se oli yllätys", Kujala kertoo.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT