Koneet & autot

Rakennusyhtiö YIT visioi tulevaisuutta: Tienpinnan jäätymisestä saadaan tieto ennalta, teitä tehdään täysin kierrätysasfaltista...

Yhtiön tulevaisuusvisiossa keskitytään seuraavan 5-10 vuoden aikana tapahtuviin muutoksiin.
Tekoäly auttaa tulevaisuudessa paitsi ennakoimaan ruuhkia ja sääolosuhteiden muutoksia, mutta myös ennustamaan teiden kulumista ja kunnostamistarvetta.

Liikenne ja tieinfra tulevat muuttumaan lähitulevaisuudessa monilla mielenkiintoisilla tavoilla. Rakennusyhtiö YIT ennakoi Future of Roads -tulevaisuusvisiossaan, että lähivuosina liikenteestä saadaan tarkkoja ennusteita, ja Suomessakin on täysin kierrätysasfaltista tehtyjä teitä.

Tekoäly auttaa tulevaisuudessa paitsi ennakoimaan ruuhkia ja sääolosuhteiden muutoksia, mutta myös ennustamaan teiden kulumista ja kunnostamistarvetta.

Lisäksi uudet materiaalit ja niiden työstötavat tulevat pidentämään teiden käyttöikää ja samalla laskemaan tieinfran ympäristövaikutuksia. Hieman kauempana tulevaisuudessa robotteja nähdään tienkäyttäjinä.

Tulevaisuusvisiossa keskitytään seuraavan 5-10 vuoden aikana tapahtuviin muutoksiin.

Viime vuosina on puhuttu paljon digitalisaation tai robotisaation yleistymisestä autoissa ja liikenteessä. Paljon huomiota ovat saaneet muun muassa itseohjautuvat autot ja letkassa ajavat robottirekat, joita johtamaan tarvitaan vain yksi ihmiskuljettaja. Koska Suomen autokanta uusiutuu hitaasti, alkavat tällaiset teknologian vaikutukset YIT:n mukaan näkyä kunnolla vasta noin 20 vuoden päästä.

Seuraavien vajaan kymmenen vuoden aikana tekoälystä hyötyvät navigointi ja tiesään ennustaminen. Tekoälyn avulla voidaan ennustaa muutokset, kuten tienpinnan jäätyminen tai tien kunnon heikkeneminen.

Kestävyysnäkökulmasta katsottuna muutoksia tullaan YIT:n ennusteen mukaan näkemään erityisesti asfaltin lämmittämisessä ja kierrättämisessä. Nykyisellään asfaltti lämmitetään tyypillisesti 160 asteeseen ennen levittämistä. Parhaillaan tutkitaan sitä, miten voitaisiin siirtyä laajemmin 120-asteisen asfaltin käyttöön.

”Mitä vähemmän asfalttia lämmitetään, sitä vähemmän kuluu energiaa ja syntyy hiilidioksidipäästöjä. Matalalämpöasfalttiin liittyy kuitenkin ongelmia, jotka tulee ratkaista. Esimerkiksi sen vähäinen notkeus hankaloittaa työstöä”, YIT:n päällystyssegmentin strategiajohtaja Vesa Pirinen sanoo tiedotteessa.

Pirisen mukaan suurimmat ympäristövaikutukset päällystyksessä saavutetaan nostamalla asfaltin kierrätysastetta. Nykyisessä remix-menetelmässä vanhan asfaltin pintakerros rouhitaan pois ja sekoitetaan uuden asfalttimassan ja bitumin kanssa.

”Yksi haaste nykyään on se, että kierrätysasfalttiin vaadittavaa asfalttia ei ole kaikilla paikkakunnilla saatavissa riittävästi tai se on huonolaatuista”, Pirinen toteaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tuliko tehtyä virheostos? Kerro meille epäonnistuneimmasta maatalouskonehankinnastasi

Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi

Suomalaisten autojen suosikkiväreissä raju muutos: Yksi kasvoi reilusta viidestä prosentista lähes 30 prosenttiin, toinen syöksyi lähes neljäsosasta reiluun 10 prosenttiin